Påbyggarallians lanserar MaxLast
Hjelms har i samarbete med Alucar, Kilafors och MST tagit fram ett viktoptimerat koncept, byggt för att hålla i 100 000 mil. Vidare indikeras en besparing uppemot 8 000 liter drivmedel och 24 ton koldioxid.- MaxLast är något helt nytt, säger Bosse Hjelm, vd i Hjelms. Vi är fyra starka aktörer som har gått ihop för att tillsammans göra några optimala timmerekipage. Istället för unika och kostsamma lösningar för varje kund, har vi tagit fram ett urval utföranden med korta leveranstider men ändå med en personlig touch.Bosse Hjelm framhåller att alla fyra aktörer har en stor kundkrets från söder till norr i Sverige, som kör under skiftande förutsättningar.- Genom åren har jag märkt att många kunder har samma mål, men olika behov, säger han. De önskar ett timmerekipage som är lätt, hållbart, ekonomiskt och som bara går och går. Gärna i 100 000 mil. Och helst så ska det gärna vara specialbyggt och snyggt. Men det kan bli dyrt och leveranstiden drar iväg. Därför sökte jag ett annat alternativ – MaxLast.Bosse Hjelm förklarar att de fyra aktörerna har lärt sig att anpassa sina konstruktioner och vet vad som fungerar och vad som inte gör det.- Redet planeras och tillverkas enligt specifikt chassi av bästa aluminiumlegering, säger han. Det har färdiga bultbara komponenter som tål vibrationer bättre än svetsfogar. Släpets konstruktion, placering av mellanbalkar och fästen är genomtänkta. Bil och släp får en personlig utformning i dialog med kunden. Vi har dessutom tillgång till branschens bästa kranfabrikat.Det geografiska avståndet till alliansens 20 serviceverkstäder är heller aldrig långt.