Green Cargo moderniserar lok för 680 miljoner
92 procent av Green Cargos transportarbete utförs med ellok, men för att klara transporter till exempelvis industrispår och hamnspår utan el så behövs kraftfulla diesellok. Mer än hälften av Green Cargos stora diesellok har nu genomgått ett omfattande moderniseringsprogram och bland annat fått nya bränslesnåla motorer.– Med loken i drift ser vi nu att utsläppen av koldioxid minskat mer än vi vågade hoppas på, säger Johan Sandström, miljöchef i Green Cargo. Tester under 4 månader indikerar sänkt bränsleförbrukning med mer än 30 procent. Den årliga minskningen av koldioxidutsläpp blir därmed ca 5 500 ton.Alla 62 lok är nu levererade och godkända och används främst i Green Cargos verksamhet i mellersta och norra Sverige.– De moderniserade dieselloken har testats och anpassats till våra högt ställda krav och fungerar mycket bra, säger Green Cargos lokchef Martin Modéer. På ett kapitaleffektivt sätt har de stora dieselloken fått ökad dragkraft, bättre miljöprestanda och en förlängd livslängd med minst 15 år.Den genomgripande moderniseringen av dieselloken är en del av ett större program som också innehåller nya och moderniserade ellok. Den sammanlagda investeringen är nästan 2 miljarder kr i förnyelse av Green Cargos lokpark.