”Skärpt cabotagekontroll – annars stäng gränsen!”
SKAL – som är associerad medlem i NLA (Nordic Logistics Association), som består av åkeriorganisationerna DTL i Danmark, Sveriges Åkeriföretag i Sverige och NLF i Norge – anslöt sid tidigare i år till de tre skandinaviska ländernas brev till respektive länders ansvariga minstrar om att all cabotagetrafik borde stoppas fram till dess att det gjorts en grundlig undersökning om verkningarna av cabotagetrafiken för åkeribranscherna i de enskilda länderna.SKAL följer nu upp med ett uttalande från sitt årsmöte som fullt ut stödjer NLA:s initiativ och kräver avsevärt hårdare kontroller för att sätta stopp för olaglig cabotagetrafik.Här nedan finns den finska åkarorganisationens uttalande i sin helhet :SKAL resolution: Hårdare kontroll av illegal cabotagetrafik eller stäng gränsernaAvsikten med de nya cabotagereglerna var aldrig att förstöra hela nationella branscher, men det är dock detta som transportorganisationer i Norge, Sverige och Danmark rapporterar att detta händer.Har vi nu nått den punkt i Finland där vi nu måste stoppa lastbilar vid gränsen för att säkra konkurrenskraften för den inrikes lastbilstrafiken?I maj i år skrev lobbyorganisationen NLA (Nordic Logistics Association), som består av åkeriorganisationerna DTL i Danmark, Sveriges Åkeriföretag i Sverige och NLF i Norge – brev till de tre skandinaviska ländernas ansvariga minstrar och till EU-kommissionen om att all cabotagetrafik borde stoppas under en period av sex månader fram till dess att det gjorts en grundlig undersökning om verkningarna av cabotagetrafiken för åkeribranscherna i de enskilda länderna.Ett EU-beslut för två år sedan öppnade upp cabotagetrafiken för åkerier från östeuropa, där förarlönerna är ungefär en tredjedel jämfört med nordiska förarlöner. Förändringen har lockat mer än tillräckligt många nybörjare, med nya cabotagetrafiktjänster ofta utvidgade till att bli en permanent närvaro på grund av klen regelefterlevnad. Detta har haft en katastrofal påverkan på den inrikes åkeriverksamheten. Organisationerna söker nu en time out i regelverket för att respektive länders myndigheter ska kunna få ordning på sin kontrollmekanism.En nyligen genomfört trafikräkning genomförd av SKAL i Finland visar att cirka 8 procent av lastbilarna som fraktar gods på väg har utländska nummerplåtar, illegalt cabotage i Finland avspeglas bland annat som underleverantörer när det gäller godstransporter och containertransporter och är något som ökar.Trots att det nationella regelverket i Finland är mer avancerat än i övriga nordiska länder, är regelmässiga kontroller bristfälliga där myndigheterna förefaller vara ointresserade av att snappa upp och kontrollera utländska transportörer.SKAL efterlyser nu rättvisa spelregler när det gäller kontroll av regelefterlevnad av yrkesmässig lastbilstrafik oavsett nationalitet. För att säkra lämplig yrkesmässig standard på kontroller och regelefterlevnad, yrkar vi att den finska trafikpolisen fortsätter att verka med större resurser för regelbundna kontroller. Tullen måste också spela en mer aktiv roll i förbättrad övervakning. Alla som gör affärer med ett utländskt (läs icke-finskt, red anm) åkeriföretag ska kolla frakthandlingar och dokumentation för fordonet som en rutinåtgärd.Finska åkare efterlyser nu av politiker och offentliga myndigheter att tillsätta alla tillgängliga resurser för regelmässiga kontroller. Gränsen måste stängas om den illegala cabotagetrafiken inte kan kontrolleras. Finland måste motsätta sig alla politiska förslag om att ytterligare liberalisera cabotagetrafiken”.