30 miljoner från EU för satsning på gasdriven sjöfart
– Det passerar ju väldigt många fartyg utanför Helsingborg och ju fler av dessa som drivs med gas, desto bättre luftkvalitet kommer vi att få i Helsingborg. Lyckas vi fullt ut kommer svavelutsläppen att kunna minskas med 95 procent, säger PO Jansson, tidigare hamnchef och nu ansvarig för att driva projektet.Syftet med projeket är att utreda förutsättningen för gasstationer i respektive hamn, då planen är att bygga ut ett nät av tankstationer för gasdrivna fordon i Östersjön för att bli kvitt tjockolja och dieselolja.– Allt fler hamnar, nu senast Hamburgs hamn, håller på att förbereda sig för övergången från tjockolja till alternativa bränslen för sjöfarten. Ska vi kunna utvecklas och attrahera sjöfarten i framtiden, måste denna typ av service finnas, menar Helsingborgs Hamns vd Jo Kristian Okstad.Projektet ska slutredovisas hösten 2014. Som koordinator är det Helsingborgs Hamn som ansvarar för den gemensamma slutrapporter, samt ser till att en fortlöpande rapportering sker tillbaka till EU under tiden som projektet löper. För att ta tillvara den kunskap som finns om gas och energilösningar samarbetar Helsingborgs Hamn med Öresundskraft, Kemira Kemi och NSR.– Glädjande nog stöttas projektet även av Sveriges Hamnar och Energigas Sverige, vilket visar att vi har skapat ett projekt av riksintresse, säger PO Jansson.