23948sdkhjf

Åkarna har fått nog

Utländska åkare som bryter mot cabotagereglerna, inte sällansystematisk och under långa perioder, slår ut svenska åkerier ochkrossar deras lönsamhet. Igår mötte branschen politiker för att förafram sin syn på problemet, och kräva svar och ett nödstopp av cabotage– innan det är för sent.

40 procent av de svenska åkerierna har lönsamhetsproblem, vilket är en fördubbling på tre år. Den internationella handeln för svenska åkare är i princip utrotad och 40 procent av godstrafiken på E4:an körs idag under utländsk skyltning, konstaterade Sveriges Åkeriföretags vd Johan Lindström: – Åkerinäringen idag befinner sig i en kris, och det är ingen liten kris. Det är dessutom ett kraftigt accelererande problem, menade han. Och grunden till åkerinäringens problem är den utbredda kriminalitet som ständigt växer. Otillåten cabbotage är en del, olaga yrkesmässig trafik, falskskyltade fordon och organiserade stölder är andra. – Vi har haft massor av möten, och kommer att ha massor av möten även framöver. Men frågan nu är hur vi går vidare, säger Johan Lindström. Med för att ta till sig synpunkter och delta i debatten fanns flera riksdagsmän, bland andra Anders Karlsson (S) samt från trafikutskottet Sten Bergheden (M), Monica Green (S) och Leif Pettersson (S). En rad åkare och yrkeschaufförer samt representanter från såväl polisen som Transportarbetareförbundet och TIA fanns på plats och gav sig in den tidvis mycket eldiga debatten. Sveriges Åkerier kräver ett nödstopp av cabotage i Sverige fram till år 2014. Trafikutskottets rapport om problemen i branschen gillas, liksom regeringsbeslutet om att göra en översyn av regelefterlevnaden. – Men det är bråttom. I fjol försvann 9 000 jobb i branschen i Danmark. I Sverige är siffran minst den dubbla. Om det inte händer något nu är vi arbetslösa om några år, hävdade Johan Lindström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081