Transportledet säger upp hela Stockholmsstyrkan
I princip hela verksamheten i Stockholm försvinner i och med att samtliga fasta chaufförer får gå. Eventuellt blir ett fåtal kvar, men då från bemanningsföretag.– Vi flyttar verksamheten på grund av arbetsbrist. Vi plockar hem en del till Skåne, och flyttar över en del till Göteborg, berättar Transportledets vd Roy Svensson för Transport & Logistik iDag/Transportnet.– Vi drar ned i Malmö, Göteborg och Helsingborg också, på alla rutter. Nu måste vi anpassa produktionsresurserna efter de transportvolymer som finns.Men det handlar enligt Roy Svensson inte om att ersätta fast personal med bemanningsföretag. Som man tidigare kommunicerat har Transportledet cirka 15–20 procent av sin arbetskraft från bemanningsföretag, och det är en andel man vill försöka hålla. I Stockholm lär det dock bli en annan fördelning, då enbart chaufförer från bemanningsföretag blir kvar, om det blir några kvar.– Det är inte lätt idag att göra ett arbetsschema som gäller tills vidare. Det skiljer oerhört mycket mellan olika dagar. Måndag till onsdag är det ofta så mycket att göra att resurserna inte räcker till, med sedan finns det plötsligt ingenting alls, konstaterar Roy Svensson.Transportledet har några ungerska chaufförer via bemanningsföretag. När man tog in dem efter att helt öppet ha förhandlat med Transportarbetareförbundet, var det med en förhoppning om att myndigheterna skulle sätta ned foten. Men ännu har reaktionerna låtit vänta på sig.– Vi är helt överens med facket om sakfrågan, att det egentligen är helt fel väg att gå. Men det här måste man ha varit medveten om när vi gick med i EU, säger Roy Svensson.– Det är helt enkelt tuffare idag. Vi ser vikande volymer, det produceras mindre, vilket gör att det är en mindre marknad med flera aktörer. Och vi slåss inte på lika villkor.