Nu kan tågen lastas tyngre
I en doktorsavhandling av Arto Puurula vid Luleå Tekniska universitet, har belastningstester genomförts på svenska järnvägsbroar. Bakgrunden till forskningen var framför allt den gruvboom som just nu äger rum i landets norra delar, och som kommer att ställa allt högre krav på trafikmängd, axeltryck och hastighet på järnvägen i framtiden.– Jag har utvecklat en ny beräkningsmetod med vilken man kan bedöma bärförmågan hos betongbroar med betydligt större noggrannhet än tidigare och jag har kommit fram till att många järnvägsbroar kan klara högre axellaster än idag vilket innebär betydande besparingar, säger teknologie doktor Arto Puurula vid Luleå tekniska universitet.– Med en förfinad och kalibrerad modell kan man se hur mycket man kan öka belastningen på bron med bibehållen säkerhet.Arto Puurulas avhandling är en del av det EU-finansierade projektet Sustainable Bridges med 32 deltagare från 12 länder.