Sverige får elvägar
Att köra gods med eldrift har varit det normala i Sverige – när det gäller järnvägen. Tungt gods på väg fortsätter att dra fossila bränslen i en allt större omfattning. Men nu ska det bli ändring på det, enligt Siemens som arrangerade seminariet ”Ska Sverige bli först i världen med att elektrifiera vägar för tunga transporter”.Bland deltagarna fanns infrastrukturminister Catharinga Elmstäter-Svärd som uttryckte en mycket stark vilja att satsa på el för alla slags transporter. Både gods och persontransporter kan gå med el, tyckte hon:– Det borde hända mer när vi har två världsledande tillverkare av bussar och lastbilar i landet. Det vore skit om vi inte skulle bli först med att elektrifiera vägarna, vi har alla möjligheter att göra det.Det finns många tekniker för eldrift, men Siemens förordar den klassiska kontaktledningen. En teknik som fungerar och som snabbt kan byggas också för de tunga vägstråken. Övriga medverkande i seminariet om elvägar var bland andra Jan-Eric Sundgren, Volvo; Sara Bengtsson, Scania; Harry Frank, Kungliga Vetenskapsakademien och Göran Persson, Siemens. Läs mer i nästa nummer av Transport & Logistik iDag eller i TRAFIKFORUM som bägge utkommer i augusti.