Körförbud hotar tunga transporter
15 juni tecknade Training Partner ett utbildningsavtal som ska göra det möjligt för fler chaufförer att skaffa sitt Yrkeskompetensbevis i tid. – Vi har en tuff utmaning framför oss att hinna med att utbilda alla chaufförer fram till 2016, säger Peter Olofsson, vd på Training Partner.EU-kraven infördes 2009 samtidigt i alla EU-länder samt i Norge, Island och Liechtenstein. Lagen berör alla yrkesförare som kör tung lastbil med C- eller D-behörighet. Från och med 2009 gavs alla åkerier och yrkeschaufförer en tid på sju år att hinna införskaffa ett Yrkeskompetensbevis. För busschaufförer kom lagen redan 2008.Hinner inte utbilda alla i tidIdag finns ett antal aktörer på marknaden som erbjuder chaufförer YKB-utbildningar, men åkeriföretagen väntar in i det sista med att boka in sina chaufförer. Något som i slutändan kan bli dyrt.– Vi väntar oss att det ska bli en flaskhals i utbildningarna fram emot 2014, och då är det inte alls säkert att vi hinner utbilda alla, säger Peter Olofsson.Stressigt för landets åkerierIdag är det bara fyra år kvar tills lagen träder i kraft och hittills har endast 1500 av landets 200 000 yrkeschaufförer skaffat sitt Yrkeskompetensbevis. Alla som tar sitt körkort för tunga fordon idag får Yrkeskompetensbeviset inbakat i körkortsutbildningen. Men alla som har tagit sitt körkort före den 10 september 2009 måste genomgå fem kurser på sammanlagt 35 timmar.Drabbar godsmottagare och kollektivtrafikDe chaufförer som inte har giltigt Yrkeskompetensbevis senast den 10 september 2016 beläggs med körförbud. Något som inte bara drabbar åkerierna i form av förlorade intäkter, utan självklart också slutkonsumenten som godsmottagare eller passagerare.– Om man jämför vad en utebliven avgång med en buss eller lastbil kostar så är det inget mot prislappen på ett YKB-certifikat, säger Peter Olofsson.CITATET”Idag står 200 000 chaufförer i kö för att få sina certifikat.Alla kommer inte att hinna få YKB-certifikat i tid.”- Peter Olofsson, vd på Training Partner.