Dieselstölder – ett omfattande och ökande problem
Uppsatsen syftar till att på nationell nivå kartlägga dieselstöldernas omfattning samt formulera en strategi för direkt och indirekt berörda aktörer. Uppsatsen har skrivits på uppdrag av Länskriminalpolisen vid Polismyndigheten Västra Götaland, som är sakkunnig myndighet när det gäller transportstölder, i samverkan med Sveriges Åkeriföretag. Under 2011 tillgreps enligt Holtsungs och Johannessons undersökningar 7 100 000 liter diesel. Av dessa utgör 4 600 000 liter den mängd som anmälts till polisen. Ett mörkertal bland åkeriföretagen har genom en omfattande enkätundersökning uppskattats till 2 500 000 liter diesel.Stölder av diesel sker i en mängd olika former, det rör sig om bland annat slangning från lastbilar, entreprenadmaskiner, personbilar och bussar, smitningar från bensinstationer samt tillgrepp ur fasta anläggningstankar. Kvalitativa undersökningar har genomförts bland de i transportkedjan ingående aktörerna åkerier, transportköpare, varuägare, försäkringsbolag, polismyndigheter, trafikverket, tullverket, vilket utmynnat i ett förslag till strategi för hantering och fördelning av risken för dieselstölder. Rutiner på åkerinivå och samverkan mellan de olika berörda aktörerna i transportkedjan är en del av denna strategi.Uppsatsens resultat och slutsatser presenterades i samband med bildandet av ett Nationellt Transportsäkerhetsråd den 11 juni 2012, och har bedömts utgöra stor betydelse för polisens fortsatta arbete med stölder mot tunga godstransporter på väg och transportsäkerhet.I det nybildade nationella transportsäkerhetsrådet finns representation från olika myndigheter och organisationer med knytning till vägtransportbranschen. De kommer i samverkan identifiera och arbeta med strategier för att förebygga och försvåra brott riktade mot godstransporter på väg.