Bränslelarm håller dieseltjuven stången
– Dieselstölder är ett ökande problem, som tyvärr har blivit vanligt förekommande. I Norrland är det främst svenska, yngre killar som stjäl, och då mindre volymer, medan det i södra Sverige är vanligare med utländska ligor, med mer tekniskt avancerade stölder och i större volymer, säger Fredrik Vildö, svensk agent för Fuel Alert (www.fuelalert.se).I Frankrike såg man liksom här problemet växa, och det var där Fuel Alert först började installeras. Larmet består i korta ordalag av en mätare som installeras och använder bilens egen tankmätare. När motorn stängs av lagras reistansen och om bränslenivån sedan sjunker under tiden som motorn är avslagen, går larmet igång. Larmet produceras i tre olika versioner, där det grundläggande enklaste larmet är ett lokalt larm.– Om ett företag vill skydda sig mot stölder när åkarna exempelvis står på rastplatser och sover, skulle ett lokalt larm med sirén kunna räcka. Då skräms tjuvarna och hela rastplatsen väcks, konstaterar Fredrik Vildö.Den mest avancerade versionen av Fuel Alert har en larmsändare med positionering för att kunna visa var det larmade fordonet befinner sig. Och däremellan finns en mediumversion, där larmet skickar SMS till upp till åtta mobiltelefonnummer när det löses ut.– Branschen är uppdelad i två läger, de som tar fajten och bestämmer sig för att inte låta tjuvarna vinna över dem, och de som räknar på det långsiktigt och tror att det blir billigare på grund av skadegörelse, hävdar Fredrik Vildö.Bröderna Wennström Transport i Borlänge hör till det förstnämnda lägret. De var det första svenska åkeriet att testa Fuel Alarm. Den första bilen som fick larmet installerat har blivit slangad fem, sex gånger under det senaste året, och blivit av med uppemot 2 000 liter diesel. Borlängeåkeriet har testat bland annat kameraövervakning på det inhägnade område där deras tre bilar står.– Och då fick vi se dem på film, men det gick knappt att se något, de hade mörka kläder och huvor på sig. Vi har helt enkelt inte lyckats komma åt dem, säger en av bröderna, Lasse WennströmI början lagades stängslet runt området, som tjuvarna klippte upp för att ta sig in. Numer låter de hålet vara, ”tjuvarna brukar knyta igen det snyggt efter sig”. Så det enda sätt stölden märks på är de tomma tankarna.Till slut frågade de sig för hos Volvo om en lösning för utsatta åkare, och fick tipset om Fuel Alarm:– Det känns alldeles vettigt för oss med ett larm som vi inte behöver abonnera på. Det går direkt till oss så att vi kan åka ut och kolla själva med en gång, förklarar han.Bröderna Wennström har valt bort dekaler och siréner, dels för att tjuvarna inte ska veta vilka bilar som har larm och inte, och dels för att de vill ta dem snarare än skrämma bort dem.– Vi blev av med tre kubik diesel bara i vinter, det var tufft. Men om vi skrämmer bort dem går de bara på någon annan. Fuel Alarm sätts på de ordinarie mätarna, och tjuvarna kan aldrig se att det finns ett larm. Det är så enkelt att det är genialt, tycker Lasse Wennström.Han gillar också att en enda tank som annars skulle ha stulits täcker upp kostnaden för larmet. Och kommer in på en problematik som Fredrik Vildö gärna understryker:– Det är lätt att bara räkna på hur mycket stölderna kostar i förlorat bränsle. Vissa företag tar med dieselstölder i sina kostnadsberäkningar. Men om tjuvarna förstör fordonet kan en stöld gå på uppemot 15 000–20 000 kronor. En ny tank kostar 8 000–10 000 och så får man räkna med 3–5 dagars stillestånd och viss sanering. Då går det inte att räkna hem en stöld, konstaterar han.Intresset för bränslelarmet har framför allt varit stort för lastbilar och långtradare, men även en hel del entreprenad- och skogsmaskiner.Text: Hanna Stenvall