Svensk sjöfart kräver förändrade förutsättningar
Sveriges Redareförening och SEKO Sjöfolk framhåller att det under senare år har försvunnit cirka 2 000 arbetstillfällen till följd av utflaggning till våra grannländer. Den svenskflaggade handelsflottan har halverats sedan 2009 och består i dag av cirka 120 fartyg och är nu mindre än den någonsin har varit.Orsaken till den utflaggning som sker är att det svenska regelverket gör det omöjligt att konkurrera på lika villkor. Tidigare har det främst varit lastfartyg i internationell trafik som lämnat den svenska flaggan – nu drabbas även sjömän på färjor mellan Sverige och utlandet.Situationen håller nu nsbbt på att förvärras. Arbetsförmedlingen prognostisearde redan tidigare i år att 1 200 svenska sjömän kommer att varslas under 2012.- Det är avgörande för svenska sjöarbetstillfällen att Sverige harmoniserar sina villkor för sjöfarten med övriga EU, annars kommer utflaggningen inom den svenska sjöfarten att fortsätta, säger Anders Boman, ordförande i Sveriges Redareförening. Det är skrämmande att vi exporterar sjöfartsnäringen till våra närmsta grannländer.Kenny Reinhold, ordförande i SEKO Sjöfolk, framhåller att Sverige som ett av världens mest sjöfartsberoende länder nu tappar avgörande kompetens och inflytande i internationella miljö- och säkerhetsfrågor.- Med likadana villkor som övriga länder kan svenska rederier fortsätta verksamheten under svensk flagg och många arbetstillfällen kan räddas, säger han.Redarna och facket är överens – något måste göras nu!