Finland lyssnar på åkarna – utökat beställaransvar på väg
Förslaget, som har arbetats fram av det finska kommunikationsministeriet med den finska kommunikationsministern Merja Kyllönen (Vänsterförbundet) i spetsen, har som syfte att motarbeta den illegala yrkesmässiga trafiken på väg, olaglig cabotagetrafik samt utvidga beställaransvaret.Enligt det finska ministeriets förslag ska den illegala yrkesmässiga godstrafiken och olaglig cabotagetrafik förhindras genom att öka företagens/transportköparnas ansvar och intensifiera övervakningen som bedrivs av myndigheterna. Detta är något som det finska åkeriförbundet SKAL vid sitt årsmöte krävde i ett uttalande adresserat till den finska regeringen.Enligt kommunikationsministeriets förslag utvidgas ansvaret hos beställaren av yrkesmässiga lastbilstransporter. Transportavtal får inte ingås om det utgående från priset på transporten står klart, att den som utför transporten inte uppfyller förpliktelserna i lagen till exempel då det kommer till betalning av skatter och lön i enlighet med kollektivavtalet. Beställaransvaret föreslås gälla transportavtal med en fraktomsättning på motsvarande cirka 4 500 kronor (500 euro) eller mer. Polisen och ELY-centralerna (statliga närings-, trafik- och miljöcentraler) föreslås få ansvar för övervakningen av att beställaren tar sitt ansvar. Ministeriet föreslår dessutom strängare villkor för trafiktillstånd. Tillståndet ska kunna återkallas om innehavaren har försummat att betala lön i enlighet med kollektivavtalet eller andra anställningsförmåner. Ministeriet föreslår en ökning av antalet kontroller som utförs av trafiktillståndsmyndigheterna. Trafiktillståndsmyndigheterna föreslås få i uppdrag att årligen kontrollera att villkoren för att få trafiktillstånd fortfarande är i kraft. Enheterna för grå ekonomi på Skatteförvaltningen föreslås få möjlighet att uppge för tillståndsmyndigheterna uppgifter i anknytning till återkallandet. Dessutom föreslås polisen ges rätt att leta igenom fordonet efter dokument som bevisar illegal trafik. Ministeriets förslag föreslås även förtydliga kravet på trafiktillstånd. Kravet på tillstånd föreslås få utvidgas till att utöver trafiktraktorer även omfatta övriga traktorer. Vinterväghållning samt etransporter inom jordbruk, skogsbruk, djuruppfödning och fiskeri föreslås få undantag från tillståndskrav. Transporter i samband med jordbyggnad på entreprenad föreslås få omfattas av kravet på trafiktillstånd, med undantag för transporter av jord som behandlats i samband med entreprenaden. I dagens läge gäller kravet på trafiktillstånd sådana transporter i samband med entreprenad, där andelen transporter är 30 procent. Övervakningen av denna procentuella andel har visat sig vara alltför svår och det föreslås att den stryks. Förslagets utlåtandetid upphör den 7 augusti. Avsikten är att lagen ska träda i kraft i början av år 2013. Utvidgningen av kravet på trafiktillstånd dock först från juli 2013. Att motarbeta den grå ekonomin är ett av den finska regeringens viktigaste initiativ. Den gå ekonomins andel av den yrkesmässiga vägtrafiken har uppskattats i den utredning som beställdes av riksdagens granskningsutskott år 2010. Av företagsgallupen som genomfördes år 2009 framgick att den grå ekonomins andel av godstransporter i vägtrafiken uppskattningsvis skulle uppgå till 10 procent av den totala försäljningen. Enligt gallupen ligger problemen främst inom flyttransporter, transporter till och från Östeuropa och inom byggnadsbranschen.Här nedan återges den nyhetsartikel som Transport & Logistik iDag/Transportnet publicerade den 6 juni:”Skärpt cabotagekontroll – annars stängs Finlands gränser”Den finska åkarorganisationen SKAL skärper nu tonen för en kraftigt skärpt kontroll av olagliga cabotagetransporter i Finland, annars måste gränserna stängas, framhåller man.SKAL – som är associerad medlem i NLA (Nordic Logistics Association), som består av åkeriorganisationerna DTL i Danmark, Sveriges Åkeriföretag i Sverige och NLF i Norge – anslöt sid tidigare i år till de tre skandinaviska ländernas brev till respektive länders ansvariga minstrar om att all cabotagetrafik borde stoppas fram till dess att det gjorts en grundlig undersökning om verkningarna av cabotagetrafiken för åkeribranscherna i de enskilda länderna.SKAL följer nu upp med ett uttalande från sitt årsmöte som fullt ut stödjer NLA:s initiativ och kräver avsevärt hårdare kontroller för att sätta stopp för olaglig cabotagetrafik.Här nedan finns den finska åkarorganisationens uttalande i sin helhet:SKAL resolution: Hårdare kontroll av illegal cabotagetrafik eller stäng gränsernaAvsikten med de nya cabotagereglerna var aldrig att förstöra hela nationella branscher, men det är dock detta som transportorganisationer i Norge, Sverige och Danmark rapporterar att detta händer.Har vi nu nått den punkt i Finland där vi nu måste stoppa lastbilar vid gränsen för att säkra konkurrenskraften för den inrikes lastbilstrafiken?I maj i år skrev lobbyorganisationen NLA (Nordic Logistics Association), som består av åkeriorganisationerna DTL i Danmark, Sveriges Åkeriföretag i Sverige och NLF i Norge – brev till de tre skandinaviska ländernas ansvariga minstrar och till EU-kommissionen om att all cabotagetrafik borde stoppas under en period av sex månader fram till dess att det gjorts en grundlig undersökning om verkningarna av cabotagetrafiken för åkeribranscherna i de enskilda länderna.Ett EU-beslut för två år sedan öppnade upp cabotagetrafiken för åkerier från östeuropa, där förarlönerna är ungefär en tredjedel jämfört med nordiska förarlöner. Förändringen har lockat mer än tillräckligt många nybörjare, med nya cabotagetrafiktjänster ofta utvidgade till att bli en permanent närvaro på grund av klen regelefterlevnad. Detta har haft en katastrofal påverkan på den inrikes åkeriverksamheten. Organisationerna söker nu en time out i regelverket för att respektive länders myndigheter ska kunna få ordning på sin kontrollmekanism.En nyligen genomfört trafikräkning genomförd av SKAL i Finland visar att cirka 8 procent av lastbilarna som fraktar gods på väg har utländska nummerplåtar, illegalt cabotage i Finland avspeglas bland annat som underleverantörer när det gäller godstransporter och containertransporter och är något som ökar.Trots att det nationella regelverket i Finland är mer avancerat än i övriga nordiska länder är regelmässiga kontroller bristfälliga där myndigheterna förefaller vara ointresserade av att snappa upp och kontrollera utländska transportörer.SKAL efterlyser nu rättvisa spelregler när det gäller kontroll av regelefterlevnad av yrkesmässig lastbilstrafik oavsett nationalitet. För att säkra lämplig yrkesmässig standard på kontroller och regelefterlevnad, yrkar vi att den finska trafikpolisen fortsätter att verka med större resurser för regelbundna kontroller. Tullen måste också spela en mer aktiv roll i förbättrad övervakning. Alla som gör affärer med ett utländskt (läs icke-finskt, red anm) åkeriföretag ska kolla frakthandlingar och dokumentation för fordonet som en rutinåtgärd.Finska åkare efterlyser nu av politiker och offentliga myndigheter att tillsätta alla tillgängliga resurser för regelmässiga kontroller. Gränsen måste stängas om den illegala cabotagetrafiken inte kan kontrolleras. Finland måste motsätta sig alla politiska förslag om att ytterligare liberalisera cabotagetrafiken”.