Grönt ljus för efterkonvertering
Efterkonvertering innebär att man installerar nya efterreningssystem och andra tekniska anordningar så att en äldre buss eller annat tungt fordon får lägre avgasutsläpp och då klarar de miljökrav som finns för att få köra i miljözoner. Det är sedan tidigare tillåtet men nu gör Transportstyrelsen det enklare att godkänna konverterade fordon.Tidigare har en fordonsägare varit tvungen att avgastesta motorn efter att fordonet konverterats. Det är ett test som motsvarar det motorns tillverkare kört vid den ursprungliga certifieringen av motorn. Det är en krånglig och kostsam process som nu elimineras då Transportstyrelsen inför möjligheten att typgodkänna system för efterkonvertering. Fordonsägare behöver då bara registreringsbesikta sitt fordon efter att konvertering gjorts.– Genom att efterkonvertera för ett par hundra tusen istället för att köpa en ny buss för flera miljoner kronor kan bussarna fortsätta att köra i de miljözoner som finns i exempelvis Stockholm, Göteborg och Malmö ytterligare en tid, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen.