Svenska och danska ministrar i dialog om lastbilsvikter
- Jag ved vad som gäller samt att det varit en dom som nu blivit styrande, säger Catharina Elmsäter Svärd till Transport & Logistik iDag/Transportnet. Jag uttalar mig inte om domen som sådan, men det råder ett intensivt arbete på Näringsdepartementet. Dessutom har vi kontakt med våra danska kollegor i denna fråga.Transportstyrelsen meddelar att svensk polis har börjat kontrollera lastbilsekipage för att säkerställa att EG-direktivets högsta tillåtna maxvikt om 40 ton ej överskrids i internationell trafik.Bakgrunden är att en svensk domstol, Hovrätten för västra Sverige, i ett mål har dömt en förare för att ha kört ett lastbilsekipage (svensk dragbil med finskregistrerad semitrailer) som tillsammans vägde 45 ton trots att högsta vikt för fordonståg med 5 eller 6 axlar är 40 ton enligt en lagparagraf som Sverige har infört för att möjliggöra internationell trafik i Sverige med fordon/fordonståg som uppfyller kraven på mått och vikt i direktiv 96/53/EG men inte klarar svenska krav på axelavstånd. Den bestämmelsen borde inte hindra att ekipage som uppfyller svenska, nationella, vikt- och dimensionsbestämmelser att köras i Sverige även om de används i internationell trafik, men domstolen har gjort en helt annan tolkning av den paragrafen än vad som hittills varit vedertaget.Högsta domstolen i Sverige gav inte prövningstillstånd för överklagande av den olyckliga domen och nu har polisen börjat övervaka trafiken enligt den nya tolkningen. Med denna nya lagtolkning begränsas i princip alla internationella transporter till 40 ton.Transportindustriförbundet framhåller EU direktivet (EC 96/5) i och för sig anger att internationella transporter får framföras på vägar under förutsättning att dessa inte överstiger en maxvikt motsvarande 40 ton men att Direktivet medger medlemsstaters rätt till att bevilja undantag för nationella transporter överstigande både Direktivets vikt- och måttgränser. Den nu aktuella domen rörde en transport av gods mellan Sverige och Frankrike, vilken således var internationell till sin karaktär, och vägde över 40 ton. I Sverige gick transporten på väg. EU-Kommissionären Siim Kallas har i juni månad (2012) utfärdat ett tolkningsmeddelande i vilket han pekar på att gränsöverskridande transporter som sker mellan två länder och som varken utgår från, skall ankomma till eller gå via tredje land, och där båda berörda länder helt i enlighet med direktivet meddelat undantag från regeln om 40 ton, skall kunna utföras av förare från båda dessa länder så länge de uppfyller det lägsta undantag som endera av dessa berörda länder meddelat för nationell trafik.Således hindrar inte Direktivet, menar Transportindustriförbundet, att en ren gränsöverskridande transport från Danmark till Sverige, eller vice versa, kan utföras i enlighet med Kallas tolkningsmeddelande så länge dessa transporter uppfyller det danska undantaget om 48 ton.Siim Kallas pekar på att åkerier i gränsstater annars skulle missgynnas vad gäller gränsöverskridande transporter där den huvudsakliga transporten sker i det andra gränslandet. För en transport mellan Helsingör och Kiruna skulle det missgynna danska åkare som inte skulle tillåtas föra in fordonsekipage vilka överstiger 40 ton medan en svensk åkare kan utföra transporten från Helsingborg med en totalvikt klart över 40 ton.Sedan 2008 har det dessutom funnits en tyst överenskommelse och praxis om att tillåta transporter till och från samt mellan Danmark och Sverige som uppfyller den minsta gemensamma nämnaren, i detta fall de danska reglerna och fordonsekipage som ej vägt mer än 48 ton har således tillåtits utföra transporter till och från Danmark och Sverige. - Denna praxis får dessutom anses motsvara EU-kommissionären Siim Kallas tolkningsmeddelande den 13 juni varigenom han ger uttryck för åsikten att EU-direktivet visserligen begränsar internationella transporter till en maxvikt om 40 ton men att undantag inte bara bör kunna medges för rent nationella transporter utan även för gränsöverskridande transporter under förutsättning att de uppfyller minimikravet i båda länder, säger Tommy Pilarp, Transportindustriförbundet till Transport & Logistik iDag/Transportnet. Mot bakgrund av detta uttalande bör således en gränsöverskridande transport med en maxvikt om 48 ton, vilket tillåts i Danmark, tillåtas för transporter mellan Sverige och Danmark. Transportindustriförbundet vitsordar EU-direktivets tillämpning men menar att den nu införda restriktiva tillämpningen inte kan anses stämma överens med EU-kommissionärens uttalande. Detta då direktivet behandlar internationella transporter medan Siim Kallas menar att en gränsöverskridande transport inte behöver räknas som ”internationell” i den meningen Direktivet anger och att undantag således i dessa fall även kan medges med stöd av just Direktivet.Transportindustriförbundet arbetar aktivt med frågan och försöker i dagsläget att påverka berörda myndigheter att fortsatt tillämpa den praxis för gränsöverskridande transporter mellan Sverige och Danmark som funnits sedan 2008 och att anpassa tillämpningen av Direktivet efter Siim Kallas tolkninhsmeddelande. Förbundet har skickat in en skrivelse i frågan till Näringsdepartement och även direkt till Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd. Breven går att ladda ned från Transportindustriförbundets hemsida www.swedfreight.se.Just nu berör den här gränsproblematiken enbart trafiken mellan Danmark och Sverige men enligt vad Transport & Logistik iDag/Transportnet erfar, kan det här inom kort komma att påverka även lastbilstrafiken mellan Norge och Sverige.