Vikt- och längdbegränsningar slår hårt – även utanför branschen
– I ett initialt skede drabbas främst transportörerna, men i ett andra steg får det negativa konsekvenser även för transportköparna. Det blir dyrare transporter, och begränsningarna innebär också förseningar, säger Tommy Pilarp, branschchef och förbundsjurist på Transportindustriförbundet till Transport & Logistik iDag/Transportnet.Det stora problemet i dagsläget anses dock inte vara de böter som utdöms. För de ekipage som stoppas med en last som väger över 40 ton är det avlastning som gäller. Om polisen stoppar ett ekipage stoppas med en last på 48 ton, så är det bara att lasta av 8 ton. Och den avlastade lasten blir kvar, tills transportören kan skicka en ny, tom, bil eller anlita en speditör.– Det innebär en fördyrning för transportköparen och det slår på en gång, säger Tommy Pilarp.Och högre fraktpriser slår hårt mot redan knappa marginaler och kan påverka svensk industri och exportnäring negativt.För ett ekipage som stoppas på grund av längdbegränsningen på 18,75 meter är problemet nästan ännu större. Då får man antingen koppla bort semitrailern, eller om man har ett fordon som är längre än 18,75, ställa det och vänta på omlastning till flera kortare bilar.Transportindustriförbundet vill att de nationella del-transporterna av en internationell transport, exempelvis på sträckan Stockholm-Malmö-Göteborg, ska särskiljas från reglerna för internationella transporter så att de kan köras med längre och tyngre fordon för att sedan anpassas innan de passerar gränsen.– För det är inte många svenska åkerier som kör uteslutande nationella transporter.Dessutom, menar Tommy Pilarp, glöms miljöaspekten bort:– Med nuvarande riktlinjer blir det fler, i och för sig lättare, fordon. Men fler fordon sliter mer på vägarna än färre, tyngre fordon, och koldioxidutsläppen ökar också, konstaterar Tommy Pilarp.Samma aspekt understryks i en gemensam skrivelse från Näringslivets Transportråd och Transportindustriförbundet, som skickades till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd under tisdagen:”Många aktörer på marknaden har idag investerat i fordonståg vilket om dessa riktlinjer skulle bli vägledande norm, ej längre kan användas för annat än rent nationella transporter. Detta skulle inte bara leda till fler lastbilar på våra vägar, då godsmängden inte minskar för att lastbilarna blir lättare och kortare, vilket i sin tur starkt negativt skulle påverka vår miljö.”– Dessutom blir det en konkurrensaspekt på det hela, säger Tommy Pilarp.Dels mellan större och mindre aktörer, då de stora transportörerna har lättare att anpassa sig och lösa problemet än de mindre. Men rapporter från branschen visar också att konkurrensen mellan Sverige och andra länder snedvrids.Enligt uppgift från ett åkeri som trafikerar norska gränsen vid Svinesund, bötfälls svenska bilar med en totallast på över 40 ton av norska myndigheter. Detta menar man görs för att svenska myndigheter nu missgynnar konkurrensen mellan Sverige och Norge. På den svenska sidan kontrolleras trafiken från Norge av den svenska polisen, och böter utfärdas för ekipage som överskrider måttgränserna.