Avstängt signalsystem sinkar godståg
Signalsystemet ERTMS-R började testas i ett pilotprojekt i februari i år. Systemet har dock fungerat så pass dåligt att Trafikverket inte lyckas bemanna tillräckligt för att hantera alla problem. Det påkostade signalsystemet, som beräknas ha en prislapp på 94 miljoner, samt ytterligare 225 miljoner i ett parallellt utvecklingsprojekt på banan, är nu avstängt, rapporterar Dalademokraten.– På grund av alla fel tvingades vi avsätta mycket personal vid driftsledningscentralen. Eftersom vi under sommaren inte har möjlighet att tillgodose den bemanningen har systemet stängts av mellan den 23 juli och 1 september, säger Thomas Pihl, informatör på Trafikverket, till tidningen.Istället för det nyligen implementerade signalsystemet, har mänskliga flaggvakter placerats ut vid plankorsningar på den 13 mil långa banan. När signalsystemet är avstängt gäller så kallad spärrfärd på banan.– När systemet fungerar talar det om för lokföraren om banan är fri eller inte. Nu när det är avstängt måste lokföraren visuellt bedöma om banan är fri, och hinna stanna på halva siktsträckan om det är hinder på spåret, förklarar Thomas Phil.Därför tvingas exempelvis Green Cargo sänka hastigheten från normala 70 kilometer i timmen, till 40 kilometer.Den kraftiga neddragningen på Västerdalsbanan har resulterat i att timmer körs på lastbil istället för med tåg.