Samma gamla fart, trots nya hastighetsgränser
Det är Kungliga tekniska högskolan, KTH, som på Trafikverkets uppdrag undersökt hur trafikanter reagerar på nya hastighetsgränser. Forskningen har gjorts genom att man jämfört den faktiska hastigheten på vägen före, respektive efter omskyltningen.På vägar där hastighetsgränsen sänkts från 50 till 40 kilometer i timmen, har hastigheten minskat med i snitt 2 kilometer i timmen. När hastighetsbegränsningen höjs fårn 50 till 60, ökar hastigheten med i snitt 1,5 kilometer i timmen.– Visst blir det skillnad i hastigheter med nya gränser, men kanske inte så stora skillnader som Trafikverket har förväntat sig, säger Karl-Lennart Bång, projektledare och professor emeritus vid KTH som tillsammans med KTH-forskaren Ary Pezo Silvano genomfört forskningsprojektet.– Det finns väldigt många andra faktorer som avgör, och vi identifierade ett 10-tal sådana i forskningsprojektet. Om det är en huvudled eller en lokalgata, fysisk omgivning och trafikmiljö spelar roll, liksom om det finns anslutande gångbanor, parkeringsplatser i närheten, och så vidare.Forskarna framhåller dock att även små sänkningar av medelhastigheten minskar olycksrisken och antalet dödsfall, och ju högre hastigheten är innan sänkningen, desto större effekt får en sänkning.