Transportrådet oroas över svensk godstrafik
Det står klart i ett färskt remissyttrande som Näringslivets Transportråd idag skickat med anledning av den remitterade rapport som Trafikverket framställt.– Vårt viktigaste budskap till Trafikverket är att de inte ska ta några förhastade beslut, säger Transportrådets kanslichef Guy Ehrling till Transport & Logistik iDag/Transportnet.Något Transportrådet upplever att Trafikverket riskerar att göra. Vid en hearing i våras framfördes uppmaningen till Trafikverket att avvakta införandet av ramavtal, såväl på försöks- som på permanent basis. Men till den uppmaningen valde myndigheten att inte lyssna. Enligt den nya rapporter föreslås ansökningar om ramavtal för försöksverksamhet göras redan i januari 2013, och för den permanenta verksamheten till hösten samma år.Här efterlyser Transportrådet mer noggranna förberedelser och planering av ett eventuellt införande:”Transportrådet föreslår att en försöksverksamhet i så fall görs två år senare än vad Trafikverket föreslår på en begränsad järnvägssträcka från tågplan 17 för att därefter bli föremål för en noggrann utvärdering”, skriver rådet.Transportrådet oroas över att Trafikverket vid tilldelningen av ramavtal kommer att ”ställa en sökandes kommersiella behov mot kravet på samhällsekonomiskt utnyttjande av infrastrukturen” och i det läget ger företräde till det senare. Detta missgynnar då i vanlig ordning godstrafiken.– Vi ser risken att det blir minskad flexibilitet – istället för ökad som är syftet – och svårigheter för godstrafiken i framtiden, konstaterar Guy Ehrling.