Kneg ger resultat
Det visar en ny rapport, som under gårdagen överlämnades till infrastrukturministern Catharina Elmsäter Svärd.Kneg består av aktörer från både näringsliv, myndigheter och akademi, bland andra Posten Logistik, Preem, Ragn-Sells, Scania, DB Schenker, Sveriges Åkeriföretag, Trafikverket, Volvo Lastvagnar och Göteborgs miljövetenskapliga centrum (GMV) vid Chalmers och Göteborgs Universitet.– Kneg har identifierat ett antal konkreta åtgärder som visar att det är möjligt att nå vårt mål med en halvering av klimatpåverkan från en typisk svensk godstransport till år 2020. Bland annat genom samdistribution, sparsamkörning, förnyelsebara bränslen, effektivare motorer, minskat luft- och rullmotstånd, bättre hjälpsystem, förbättrat underhåll och service samt viktminskningar, säger Volvo Lastvagnars Lars Mårtensson som är ordförande i Kneg.Framgångarna för de aktörer som ingår i Kneg har nåtts genom en rad framgångsrika samarbete. Däribland syns Ett-projektet, En trave till, som testar längre och tyngre fordon, Evolution Diesel, ett mer miljöanpassat drivmedel, Clean trucks, mackar för förnybart bränsle och test av miljölastbilar samt Bime trucks, med lastbilar som drivs av flytande biometan, metandiesel.Resultatet man nådde för 2011 är en rekordminskning av koldioxidutsläppen:– Men vi måste öka takten ytterligare om vi ska nå vårt mål att halvera utsläppen från en typisk svensk godstransport till år 2020. Vi jobbar med längre och effektivare fordon och förnybara bränslen. Vi har många bra exempel på åtgärder som ger resultat, men nu behöver vi hjälp på traven från politiskt håll för att öka takten, säger Lars Mårtensson.