Lättare flak effektiviserar tunga transporter
– Eftersom det blir ett antal körningar under en dag blir effekten tydlig på totalekonomin. När lastbilen väger mindre kan nyttolasten öka. Vinsten kan räknas hem både i kronor och tidsbesparing, menar Fredrik Johansson, vd på FJ Lastvagnar.Viktminskningen på den nya tippern, FJ Scandinavian Tipper, ligger runt 200 kg, och har uppnåtts genom att både sidor, botten och ram tillverkats i höghållfast stål. FJ Lastvagnar levererar flaket i färdigskurna och -bockade delar, som sedan svetsas samman på plats.– Vi marknadsför det här erbjudandet under namnet SSAB Shape och det sker i samarbete med Tibnor, som är en ledande stålgrossist i Norden. Det här ger fler företag möjlighet att dra nytta av de höghållfasta stålens möjligheter och fördelarna med att som kund själv inte behöva göra hela bearbetningen, säger Patric Lidström, ansvarig för försäljningen i Sverige på SSAB.FJ Lastvagnar visar upp sin nya tipper på Lastbil 2012 som just nu pågår.