Green Cargo: Järnvägssatsningen otillräcklig för godstrafiken
– Vårt behov att tillsammans med industrin tydliggöra behoven av underhåll och kapacitetshöjningar längs godsjärnvägens banor har inte minskat, konstaterar Green Cargos kommunikationsdirektör Mats Hollander i en kommentar.– Regeringens satsning är glädjande men det finns frågetecken kring satsningarna längs godsstråken och när det gäller återställandet av underhållet i dagens järnväg.Enligt Kapacitetsutredningen uppskattade Trafikverket att det behövdes 38 miljarder utöver liggande plan för 2012–2021, för att återställa den svenska järnvägen till den kapacitet den är tänkt att ha. 27 miljarder behövdes i form av tillskott, 11 miljarder skulle klaras av genom effektiviseringar. Regeringens järnvägssatsning innehåller dock endast 20 miljarder extra till drift och underhåll, under perioden 2014–2025.– Vi ser ett glapp här och beskeden om åtgärder i godsstråken som dubbelspårHallsberg – Mjölby och godsstråket ner mot Göteborg och Skandinaviens största hamn, bör komma när budgeten presenteras 20 september eller i infrastrukturpropositionen senare i höst, säger Mats Hollander.Han påpekar också att det behöver rensas sly, bärigheten måste återställas samt att kapaciteten på godsstråken måste höjas.