23948sdkhjf

Här är nya Volvo FH

Transport & Logistik iDag/Transportnet var på plats i Scandinavium på onsdagskvällen när Volvo Lastvagnar presenterade sin nya FH-serie.

Med sin nya Volvo FH-serie flyttar Volvo Lastvagnar fram gränsen för vad en premiumlastbil ska erbjuda. Bränsleekonomi, driftsäkerhet, ergonomi, köregenskaper, aktiv och passiv säkerhet och tidsbesparande funktioner. Volvo FH är en lastbil byggd med förarens behov i centrum och med fokus på att öka åkeriernas lönsamhet. Det råder ingen tvekan om att bränsleekonomi är en av de högst prioriterade frågorna bland åkerier idag - och därmed i fokus vid utvecklingen av nya Volvo FH. Den redan bränsleeffektiva Euro 5-drivlinan blir nu ännu något snålare. Samtidigt lanseras Volvos första Euro 6-motor som kapar utsläppen drastiskt. Utöver detta ger nya funktionen I-See möjlighet att minska bränsleförbrukningen ytterligare - upp till 5 procent. Till hösten 2013 kommer även en ny drivlina, Volvo I-Torque, som sätter en ny teknikstandard med minskad förbrukning och förbättrad körbarhet. Nyheter som gynnar såväl åkerierna som förarna.I-See är ett exempel på teknik som underlättar för föraren och sparar bränsle. - I-See är en mjukvara för växellådan I-Shift, säger Claes Nilsson, chef för Volvo Lastvagnar. Den lagrar information om backarna längs en väg. Nästa gång bilen kör samma väg, sköter I-See gas, växling och broms så att körningen blir så bränslesnål som möjligt. Tack vare I-See kan åkeriet spara upp till 5 procent bränsle per bil.Ytterligare upp till 5 procent bränsle kan sparas med Volvo Lastvagnars nya Bränslepaket. Paketet innehåller utbildning och månatlig rådgivning - Fuel Advice - och syftar till att minska bränslekostnaden genom att förändra körstil och öka kunskapen om hur du kör bränsleeffektivt. Med Volvo Lastvagnars nya Euro 6-drivlina I-Torque - som börjar tillverkas för de europeiska marknaderna under hösten 2013 - ökar besparingarna ytterligare. - Volvo I-Torque kapar bränsleförbrukningen med upp till 4 procent, säger Claes Nilsson. Tillsammans med I-See och andra mindre förbättringar, minskar bränsleförbrukningen med upp till 10 procent. Det motsvarar 4 100 liter bränsle per år för den genomsnittliga lastbilen.En lastbil är bara lönsam när den rullar. Nu lovar Volvo maximal tillgänglighet. Löftet bygger på Volvo Lastvagnars nya teknik för att övervaka slitage och kondition på distans.- Verkstaden kan se det faktiska slitaget på olika delar i lastbilen direkt i datorn, medan den fortfarande är ute på vägarna, säger Claes Nilsson. När någon del närmar sig slutet, kan verkstaden i god tid höra av sig till åkeriet och planera in service när det passar. Du behöver inte läsa manualen för att upptäcka att Volvo FH innebär att stort kliv framåt. Det räcker att du sätter dig i bilen. Nya Volvo FH har enastående köregenskaper - de liknar personbilens. För att spetsa det ytterligare erbjuder vi även en individuell framvagnsupphängning. Denna världsnyhet tar köregenskaper till en oöverträffad nivå bland lastbilar.Bra köregenskaper är centrala, men när Volvo Lastvagnar presenterar en helt ny Volvo FH-serie innebär det nyheter på många områden.- Volvo FH-serien representerar ett teknikskifte, säger Claes Nilsson. Det blir uppenbart bland annat när du tittar på hur vi använder trådlös kommunikation för att koppla upp lastbilen direkt mot verkstaden.Ny teknik ökar säkerheten i bilen, ger en mer bränslesnål drivlina och används för att hålla drifttiden uppe.- Men vi har varit noga med att inte stirra oss blinda på tekniken, säger Claes Nilsson. För att få full effekt av nytänkande teknik, krävs att den som ska använda den kan och orkar göra det också. Därför har vi vinnlagt oss om att utveckla en lastbil med föraren i centrum.Förarplatsen i sig är ett bra exempel på hur fokus legat på föraren i utvecklingsarbetet. Från den förbättrade förarstolen ser man bättre, bland annat tack vare betydligt större fönsterytor och en innovativ konstruktion av backspegeln. Spakar och reglage är placerade så att de viktigaste sitter närmast föraren. Sammantaget ger dessa förändringar föraren en väsentligt förbättrad sikt.Förarställningen blir bättre med större inställningsmöjligheter - bland annat har ratten en ny justeringsmöjlighet; "neck tilt", en världsnyhet på lastbilar. Bättre förarställning gör föraren mindre trött, och en alert förare gör ett bättre jobb.En helt ny hyttkonstruktion har gjort Volvo FH till en ännu säkrare lastbil. Krocktester visar att föraren kan klara sig utan allvarliga skador i en krock i 50 km/h mot ett stillastående föremål. I verkligheten innebär det en krock mot till exempel en framförvarande trailer i 80 km/h. Den förbättrade sikten, bland annat genom smäckrare backspeglar, bidrar även till en säkrare arbetsmiljö.Upprätade a-stolpar har gjort hytten en kubikmeter större. Det innebär 300 liter extra förvaringsutrymme, men också ett bekvämare liv i hytten.- Hytten är optimerad både för arbete och fritid, säger Claes Nilsson. Bättre säng, integrerad parkeringskylare, ny belysning, låg ljudnivå och andra detaljer ökar chanserna för bra avkoppling och sömn, vilket i sin tur ger mindre trötta förare.Bra förare som får möjlighet att jobba så effektivt som möjligt bygger åkeriets lönsamhet. En lastbil byggd för föraren, ökar dessutom åkeriets möjligheter att locka till sig bra förare. - Det råder redan tuff konkurrens om de bästa förarna i Europa: den konkurrensen kommer att hårdna, säger Claes Nilsson. Jag är övertygad om att en lastbil som är populär bland förarna, kommer att vara ett argument för dessa att söka sig till åkerier som har den. Därför kommer nya Volvo FH att bygga åkeriernas lönsamhet på många sätt i framtiden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078