23948sdkhjf

Transportledet tvingas kapa tre linjer

Bristande lönsamhet tvingar Transportledet i Hässleholm att säga upptre av sina linjer för storkunden DHL. Ett fåtal anställda i Göteborgkan beröras, men förhoppningen är fortfarande en lösning där allaanställda blir kvar.

– Det är tufft där ute, och de paket som finns jagas av alla. Då hade det verkligen underlättat om vi alla hade samma villkor att slåss efter, säger Transportledets vd Roy Svensson till Transport & Logistik iDag/Transportnet.Han syftar till den osunda konkurrens som råder på en redan överhettad transportmarknad, där utländska åkerier plockar körningar till underpris, och svenska åkerier utan anställda tar in chaufförer från öst till slavlöner. Störst upplever han konkurrensen på linjerna till Stockholm och Göteborg, vilket också ligger bakom att Transportledet nu lägger ner sina linjer Örebro–Stockholm, Hässleholm–Stockholm och Göteborg–Stockholm.– Göteborg och Stockholm är de stora städerna, dit det är många andra som kör och konkurrensen är stenhård. Volymerna ökar något på de andra linjerna vi har, säger Roy Svensson.I Hässleholm är tappet så litet att inga anställda berörs. I Stockholm sade man redan i våras upp hela styrkan, så där berörs inte heller någon nu.– I Göteborg kan det bli några anställda som berörs, men det är möjligt att det finns en lösning som vi kan hitta tillsammans med DHL så att ingen behöver sägas upp. Vi hoppas på det.– Tappar jag en körning drabbar det initialt den personal vi har från bemanningsföretag. Sedan kan vi eventuellt hitta nya arbetsuppgifter för de anställda, så att vi kan plocka in bemanningsföretag igen.Fram till i somras, då den första DHL-linjen lades ner, körde Transportledet till 90 procent för DHL. I och med ytterligare nedläggningar sjunker nu andelen något, och man jobbar för att få in nya kunder. Transportledet tog som första svenska åkeri in ett antal ungerska förare och gick till central förhandling med Transportarbetareförbundet, som ett försök att lyfta frågan.– Men vi står på ruta noll i den här frågan. Trots den debatt och mediebevakning som det ledde till blev resultatet bara en pappersprodukt. Det pratas om att jag har låg moral, men allt vi har fått veta är att vi inte gjort något fel, konstaterar Roy Svensson.Hans syfte var, och är fortfarande, att verka för samma förutsättningar för alla åkerier:– Antingen släpper man allt fritt, eller också måste det styras upp ordentligt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078