Strängare svavelkrav på sjöfarten
Gränserna för svavelhalten för sjöfarten på Östersjön ska ner, trotsSveriges invändningar. Det klubbade Europaparlamentet på tisdagen närsvavelgränsen sänktes från dagens 1,0 viktprocent till 0,1 år 2015.
Sverige har opponerat sig mot lagförslaget, då man anser att det missgynnar den svenska basindustrin och sjöfarten och skapar en snedvriden konkurrens. Europaparlamentet röstade dock med en överväldigande majoritet, 606 ja mot 55 nej och 13 nedlagda röster, igenom lagförslaget. Därmed sänks gränsen för högsta tillåtna svavelhalt i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen till 0,1 viktprocent till år 2015.Utanför dessa områden sänks gränsvärdet från dagens 3,5 procent till 0,5 procent år 2020, något som retar framförallt Sverige och Finland. Oron är bland annat att exportindustrin kan komma att drabbas hårt av hårdare krav och ökade bränslekostnader.