DFDS mångmiljonsatsar för elanslutning i Göteborg
DFDS:s sex fartyg i Göteborg Hamn går i trafik till England och Belgien, och från slutet av 2013 kommer alla sex fartyg att vara elanslutna när de ligger i hamn. Då motorerna kan stängas av åstadkommer man på så sätt stora koldioxid- och svavelbesparingar. Elkraft från land ger dessutom en betydligt tystare miljö, såväl i hamnen som ombord.– Det här är en grön milstolpe för DFDS och för Göteborgs Hamn. Vi har arbetat länge för det här och är så glada att DFDS har nappat på vårt erbjudande om elanslutning vid kaj, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.De landinvesteringar som krävs för DFDS:s elanslutning kommer Göteborgs Hamn att stå för. 8–10 miljoner kommer att investeras i att utrusta ytterligare två kajer i Älvsborg Ro/ro med landströmsanläggningar.Elanslutningen kommer att innebära en koldioxidbesparing på 13 000 ton koldioxid per år för DFDS.När DFDS-fartygen elanslutits kommer 40 procent av fartygen som anlöper Göteborgs Hamn, och i princip alla som anlöper roro- och passagerarterminalerna, att vara elanslutna och stänga av sina motorer i hamn. Totalt handlar det om koldioxidbesparingar på 30 000 ton koldioxid årligen.