Organisk tillväxt för ASA Transport
Det nya uppdraget omfattar för ASA:s del landstingets SLL Transports blodbilstransporter, Bud och Blod. – Det här är ett prestigeuppdrag, och det är oerhört kul för alla inblandade att vi har fått tillbaka det, säger ASA Transports vd Rolf Söder till Transport & Logistik iDag/Transportnet.– Det betyder väldigt mycket positivt, inte minst internt. Alla är glada och stolta och den gemensamma känslan är att ”där ser man hur det gick”. Vi tror på kvalitet, och hoppas att SLL börjar prioritera det nu också. Branschen behöver det.ASA hade uppdraget att köra Bud och Blod under perioden 2004–2010, men vid nästa upphandling räknade Panaxia hem uppdraget till väldigt låga priser.– Nu gick det som det gick för Panaxia, och det faller tillbaka på oss och våra kollegor, konstaterar Rolf Söder. Procentuellt handlar det för ASA om en tillväxt på 7–8 procent. Totalt sysselsätter det 7–10 bilar, vilket kommer att leda till nyanställningar hos de kontrakterade åkerier som ASA arbetar med.– Det blir en tillfällig ökning, tills vi vet hur det blir famöver. Nu får vi gå in och rädda det här fram till dess att landstinget är klar med en ny upphandling, om kanske ett år eller ett och ett halvt.Tidigare kontrakt har löpt på fem år, med möjlighet till förlängning i två år, så det är långa och omfattande avtal som ska avgöras.– Vår förhoppning är att man ska ha lärt sig något av den här erfarenheten, och inser att det inte är det lägsta priset som är det bästa, säger Rolf Söder.