Tuffare svavelkrav får dieselpriset att rusa
Enligt konsultföretaget Sweco som genomfört rapporten, kan dieselpriset öka med 1,10 kronor per liter när efterfrågan på tillräckligt ren diesel i större mängder efterfrågas. Detta då sjöfarten måste minska svavelhalten från dagens 1,0 procent till 0,1 på två år, och därför under ett övergångsskede kommer att tvingas byta bränsle till diesel.De kraftigt ökande priserna förväntas leda till att transportkostnaderna skjuter i höjden.– Skogsindustrierna har tidigare varnat för att ökade kostnader för sjötransporter hotar hela basindustrins konkurrenskraft och riskerar att leda till minskad sysselsättning. Men studien om dieselprisets konsekvenser visar ytterligare omfattande effekter för hela samhället, säger Karolina Boholm, transportdirektör Skogsindustrierna, i en kommentar.– Vi värdesätter regeringens ambition att stärka den svenska industrins konkurrenskraft. Vilket uttryckts i satsningar i budgeten på infrastruktur och forskning. Att då samtidigt medverka till kostnadsökningar med 10-tals miljarder årligen genom att inte agera för en rimlig tidtabell när det gäller EU:s svaveldirektiv rimmar illa med den ambitionen.Enligt rapporten kommer de ökande bränslekostnaderna att leda till en minskning om 9 procent för transportarbetet i Sverige, vilket kan jämföras med en 14-procentig dipp under finanskrisen.