Tunga pristagare hyllades i Hannover
Anders Karlsson, chefredaktör för RESFORUM, TRAFIKFORUM och Transport & Logistik iDag, som är svensk juryrepresentant i International Bus/Coach of the Year Jury och International Van of the Year Jury, var på plats på galamiddagen Evening of Commercial Vehicles i samband med prisutdelningen.Van of the YearDet var en glad och stolt Barb Samardzich, Vice President Product Development, Ford Europe, som tog emot utmärkelsen Van of the Year 2013 av juryordföranden Pieter Wieman.Priset Van of the Year 2013 tilldelades Ford av en jury som består av 24 medlemmar/journalister från ledande facktidskrifter i 24 europeiska länder. Anders Karlsson, chefredaktör för RESFORUM, TRAFIKFORUM och Transport & Logistik iDag, är svensk juryrepresentant. Ford segrade överlägset med 117 av totalt 133 möjliga poäng. På andra plats kom Dacia Dokker och med Mercedes-Benz Citan på tredje plats.Juryn lovordar bland annat Ford för att ha klarat att ha byggt en helt ny bil, baserad på en befintlig drivlina och enskilda chassikomponenter från tidigare modeller. Även inom områden som förarkomfort och design får Ford beröm i utlåtandet från juryn.Bilen är en skåpbil men med en personbils köregenskaper, vilket bland annat beror på att bilen är 37 procent styvare än föregångaren. Den invändiga bullernivån har sänkts avsevärt, samtidigt som förarkomforten har ökat väsentligt, inte enbart genom ny interiör utan även genom detaljer som att sätet kan justeras 30 mm mer och att modellen har fått rattjustering på plats.Även lastkapacitet och lastutrymme har förbättrats avsevärt. Lastvolymen har ökat från 6 till 6,8 kubikmeter genom mer optimalt utnyttjande av lastutrymmet. I- och urlastning sker bättre, bland annat genom att bredden på sidodörrarna har ökat. Även den kortaste modellen kan lasta tre europapallar med en meters lasthöjd. Också utvändigt har designmedarbetarna på Ford hittat nya smarta lösningar, till exempel det nedfällbara takräcket.På säkerhetssidan har den välkända skåpbilsmodellen fått en rad nya lösningar som gör att både förare och passagerare ska sitta mer säkert och tryggt inne i bilen. Omkring 40 procent av bilens skal har tillverkats i ett kraftigare stål som ska bidra positivt till invändig säkerhet vid händelse av kollision. Även så kallade gardin-krockkuddar kan levereras som tillägg till de front- och sidokrockkuddarna som ingår i fordonets standardutrustning. Styrstången har ändrats genom att den inte ska utgöra så stor fara för förarens huvud och bröst i händelse av frontalkrock.Motormässigt är nya Transit Custom i stort sett samma som lanserades för ett antal år sedan, men med enskilda modifieringar. Ford framhåller dessutom att bränsleförbrukningen kommer att vara klassledande. Serviceintervallerna har ökat till två år eller 50 000 kilometer, något som bidrar till att hålla nere driftskostnaderna.Bus of the YearDet var en glad och stolt Hartmut Schick, Head of Daimler Buses, som tog emot utmärkelsen Bus of the Year 2013 av juryordföranden Stuart Jones.Priset Bus of the Year 2013 tilldelades Mercedes-Benz Citaro av en jury som består av 17 medlemmar/journalister från ledande facktidskrifter i 17 europeiska länder. Anders Karlsson, chefredaktör för RESFORUM, TRAFIKFORUM och Transport & Logistik iDag, är svensk juryrepresentant.Mercedes-Benz Citaro har av International Bus of the Year Jury utsetts till Bus of the Year 2013. Det är en på många sätt helt nyutvecklad stadsbuss och med det allra senaste inom motorteknologi.Det är inte bara Euro 6-motorn som är ny. Hela fordonet är en nykonstruktion och inte någon facelift eller vidareutveckling av den hittillsvarande Citaro-modellen. Självklart har Mercedes tagit med en stor del av de välfungerande bitarna och komponenterna från föregående modell.Bakpartiet i nya Citaro är helt nytt, bland annat för att ge plats för större luftintag som krävs för Euro 6-tekniken.Även passagerardelen i bussen är helt ny. Ledstängerna är placerade i rätt höjd och även greppvänliga. Det finns även goda valmöjligheter att välja innerbelysning (ledljus och LED) för att få rätt ljusnivå vid rätt tillfälle i bussen.Mercedes har lagt ned mycket arbete på att få fram en bekväm och modern förarplats och här har man lyckats fullt ut. Förarplatsen är dessutom inramad med säkerhetsglas runtomkring om så önskas, vilket ger ökad säkerhet för föraren.Motorn är en 7,7-liters OM 936 på 220 kW/290 hk. Automatlådan ZF Ecolife fungerar smidigt och ryckfritt.Bromsenergin som alstras i bussen återanvänds till bussens elsystem, vilket har en bränslebesparande effekt.Sammantaget kan sägas att nya Mercedes-Benz Citaro har lyckats väl med att viktoptimera fordonet vilket har bränslebesparande effekt. En rad säkerhetsmässiga detaljer ger både tryggare och säkrare färd.Föraren har i nya Mercedes-Benz Citaro en bekväm, konfortabel, trygg och trafiksäker arbetsplats. Mycket god sikt och säker kontakt med passagerarna.Som passagerare färdas man bekvämt och tyst. Bussens interiör har ljusa och välkomnande färger och ger bekväm färd för både stående och sittande passagerare. Bullernivån hålls på en låg och behaglig nivå.Truck of the YearDet var en rörd och glad Iveco-chef Alfredo Altavila som tog emot priset Truck of the Year 2013 av juryordförande Gianerico Griffini. Nya Iveco Stralis HiWay valdes med sammanlagt 138 poäng från fackjournalister från 25 länder i Europa.Utmärkelsen Truck of the Year delas varje år ut till den lastbil som enligt juryn har bidragit mest till effektivitet inom vägtransport utifrån flera olika perspektiv såsom bränsleekonomi, säkerhet, körbarhet och miljöpåverkan.