23948sdkhjf

Alstom utmanar BRT

Citadis Compact är en spårvagn specialutvecklad för medelstora städer till ett kilometerpris som matchar BRT – allt enligt Alstom som visade tekniken på InnoTrans i Berlin.

– Det här är den första modellen i den nya generationen Citadis. Den kompata spårvagnen klarar alla utmaningar i urbana områden som i dag har begränsad transportkapacitet och behöver ett mer ekologistkt alternativ till traditionella bussar och BRT, säger Henri Poupart-Lafarge, vd för Alstom Transport och vice styrelseordförande i Alstom Group.Citadis Compact finns dock ännu bara som 3D-annimation, men enligt Henri Poupart-Lafarge finns många intresserade potentiella kunder redan nu. Den här spårvagnen är extremt liten men trots att den bara är 20 meter lång tar den 130 passagerare. Citadis Compact består av tre leder med två boggi-par i första respektiva sista leden – mellanleden av spårvagnen hänger fritt. Det här gör att Citadis Compact har en betydligt mindre svängradie än konventionella spårvagnar och den kan också klara brantare stigning. Inredningen är helt moduluppbyggd och kan därför varieras efter kunden önskemål. Fyra dubbeldörrar är unikt för en spårvagn av den här storleken, enligt Alstom, därmed går på- och avstigning snabbare. Den lilla spårvagnen är försedd med Alstoms nya Ixège-boggi med två permanenta magnetmotorer. Allt detta ska göra Citadis Compact mer tillförlitlig och effektiv, dessutom drar den mindre energi och har lägre underhållskrav en den traditionella spårvägen. Till det kommer att Alstom utvecklat en teknik för snabbläggning av spårvagnsspår som dessutom gör det väsentligt billigare. Allt enligt Alstom. – Citadis Compact i kombination med vår nya teknik att bygga spår gör att vi har en spårlösning som kan konkurrera i pris med olika busslösningar som BRT eller motsvarande. Vi kan också erbjuda det här till dem som vill skaffa sig vanliga spårvägar men funnit det för kostsamt, säger Henri Poupart-Lafarge.Bussbranschen gör sannolikt en annan värdering av Citadis Compacts möjligheter att kriga med BRT-lösningar, läs mer om det och om InnoTrans i Berlin i TRAFIKFORUM nr 8 som utkommer 26 oktober!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063