Ändrade lagar krävs för att rädda jobb till sjöss
Sjöbefälsföreningen gick i samband med sin kongress den 18–20 september ut och krävde en ändring av socialförsäkringsbalken och inkomstskkattelagen för att rädda jobben för svenska sjöbefäl.– Utflaggningen av svenskflaggade fartyg har ökat de senaste månaderna. Finnlines, Transatlantic, Boa Tugs och DFDS Seaways har alla flaggat ut fartyg och även färjenäringen har stora lönsamhetsproblem som kan innebära uppläggning av fartyg. För närvarande har flera hundra arbetstillfällen för befäl gått förlorade, konstaterar föreningen i ett uttalande.Tidigare har jobben för svenska befäl säkrats genom internationaliseringsavtalet, som ger lägre lön och längre tjänstgöringsperioder, och som låtit arbetsgivarna slippa arbetsgivaravgifter. Efter en lagändring i socialförsäkringsbalken har dock rekryteringen av svenska befäl på internationaliseringsavtalet börjat minska.– Ändringen i socialförsäkringsbalken stänger mycket effektivt arbetsmarknaden för svenska sjömän på utlandsregistrerade fartyg. Det kan också noteras att de inbetalda arbetsgivaravgifterna för dem som arbetar under internationaliseringsavtalet inte ger sjömännen något tillbaka i form av socialt försäkringsskydd eller liknande, skriver föreningen.Sjöbefälsföreningen vill att regeringen ändrar socialavgiftslagen samt byter ut begreppet “ocanfart” mot “fjärrfart” i inkomsskattelagen, där det står att en sjöman är skattebefriad om han har tjänstgöring främst på fartyg i oceanfart.