23948sdkhjf

Friare cabotageregler på gång

Tillåt ett obegränsat antal inrikestransporter under fyra dagar efteren avslutad internationell transport eller femtio friainrikestransporter per år och chaufför. Det är EU-kommissionens senasteförslag för att öppna upp transportmarknaden.

– Det här är första steget mot en ökad liberalisering, säger Transportindustriförbundets branschchef och förbundsjurist Tommy Pilarp till Transport & Logistik iDag/Transportnet. – Den nya rapporten som är på gång kommer att fortsätta öppna upp transportmarknaden inom EU. Idag tillåts tre inrikestransporter inom sju dagar efter en avslutad internationell transport till Sverige. Nu föreslår EU-kommissionens arbetsgrupp två nya cabotage-system, Linked cabotage – där inrikestransporter länkas till utförda internatiolla transporter, samt Non-linked cabotage – där åkare från tredje land helt enkelt ges tillstånd att köra ett begränsat antal transporter på den inhemska marknaden. För Non-linked Cabotage ska nationella regler och utstationeringsdirektivet tillämpas och varje förare måste ha tillstånd för cabotage. – Den andra regeln om Non-linked cabotage är mer kontroversiell då den mer eller mindre öppnar upp för en utländsk åkare att fritt verka på en marknad i ett tredje land under förutsättning att utstationeringsdirektivet tillämpas, kommenterar Tommy Pilarp. Förslaget innebär att att dagens sjudagarsregel tas bort. När de nya reglerna kan bli verklighet är ännu oklart, men kommissionen vill enligt uppgift genomföra ändringen så fort som möjligt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078