23948sdkhjf

Volvo Lastvagnar lanserar avancerat nödbromssystem

Volvo Lastvagnar har utvecklat Kollisionsvarning med nödbromsning, ett avancerat nödbromssystem med tidig kollisionsvarning som hjälper till att förhindra allvarliga olyckor som orsakas av bristande uppmärksamhet. 

Påkörningar bakifrån utgör en betydande del av de trafikolyckor som inträffar. För att ta itu med detta problem har Volvo Lastvagnar utvecklat Kollisionsvarning med nödbromsning, ett avancerat nödbromssystem som även innehåller tidig kollisionsvarning. Bromssystemet, som finns på den nya Volvo FH-serien, har utvecklats som ett stöd för föraren för att majoriteten av påkörningarna bakifrån ska kunna undvikas eller mildras i omfattning.- Vi började med frågan "vad är det egentliga problemet", säger Carl Johan Almqvist, ansvarig för trafik- och produktsäkerhet på Volvo Lastvagnar. Svaret är bristande uppmärksamhet. Om du hela tiden hade fullt fokus på trafiken framför dig skulle ett sådant system vara överflödigt. Det nya systemet bygger på en radar-/kamerakombination som identifierar och övervakar framförvarande fordon. Systemet har utvecklats för att kunna registrera både stillastående fordon och fordon i rörelse och kan förhindra en kollision med fordon i rörelse vid relativa hastigheter upp till 70 km/h. När systemet upptäcker ett fordon som lastbilen kommer kollidera med om nuvarande hastighet behålls tänds en röd lampa i vindrutan för att få föraren att åter rikta sin uppmärksamhet på vägen. - Vi vill inte ta över manövreringen från förarna, eftersom de har bäst möjligheter att bedöma situationen och kan göra en undanmanöver, säger Carl Johan Almqvist. Men, om lastbilen inte registrerar någon reaktion från föraren, exempelvis rattrörelse eller inbromsning, börjar varningslampan i stället blinka och upprepade varningssignaler hörs. Om systemet fortfarande inte registrerar någon reaktion börjar det bromsa in försiktigt. Om inget av detta leder till något resultat aktiveras nödbromssystemet för att få lastbilen att stanna helt. - I de flesta fall gör de första varningarna att föraren reagerar, säger Carl Johan Almqvist. Och i de ytterst få fall som det inte leder till någon respons från föraren finns det fortfarande tid för nödbromssystemet att hjälpa till att förhindra en allvarlig olycka.I Europa kommer det vara lagkrav med nödbromssystem i nya lastbilar från november 2015.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064