Rotterdam och Göteborg gasar inför bränsleskifte
Planen är att det redan 2015, när det nya svaveldirektivet träder ikraft och svavelhalten ska ner från dagens 1,0 procent till 0,1, ska gå att bunkra LNG i både Göteborg och Rotterdam.– Vi ser LNG som en stor möjlighet för sjöfarten att kunna leva upp till svaveldirektivet 2015. Användandet av LNG som fartygsbränsle passar också väl in i vår strategi att bli den mest hållbara hamnen. Vi ser Göteborgs Hamn som en stark partner på den skandinaviska marknaden, säger Ronald Paul, operativ chef, Rotterdam Port Authority.– Vi är extremt glada över att Europas största hamn har krokat arm med oss i denna viktiga fråga. Tillsammans kommer vi att ha ett mycket starkt erbjudande till marknaden, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs hamn, i en kommentar.Rotterdam hamn och Göteborg hamn undertecknar samarbetsavtalet idag, onsdag den 10 oktober. Tillsammans ska de driva utvecklingen av hamnarna framåt och bland annat ta fram ett regelverk för hanteringen av LNG, öka kunskapen om bränslet och bygga den infrastruktur som kommer att krävas i hamnarna.