Bränslecellsbilar på väg mot den nordiska marknaden
Överenskommelsen, MoU, innebär också att man ska jobba för en utbyggnad av infrastrukturen för vätgas i Norge, Sverige, Island och Danmark.– Ett viktigt steg tas idag då fyra biltillverkare och infrastukturbolag gör gemensam sak för att stödja utvecklingen av en skandinavisk infrastruktur för vätgas. Sverige är en viktig del av den skandinaviska energi- och transportsektorn och kan inte ställa sig utanför denna utveckling. Det kommer att skapas många arbetstillfällen som följd av utvecklingen och man får fördelen av lokalt emissionsfria transporter, vilket alltfler svenska kommuner efterfrågar, kommenterar Björn Aronsson, verksamhetsledare för Vätgas Sverige, som var en av parterna som underteckande MoU.Svenska, norska, danska och isländska organisationer har sedan 2006 tillsammans i Scandinavian Hydrogen Highway Partnership, SHHP, arbetat för att bli en av de första regionerna med att använda vätgas som fordonsbränsle. Tre år senare undertecknade nio av världens ledande biltillverkare, en avsiktsförklaring om att 2015 lansera sina bränslecellsbilar på de marknader som då har en tillräcklig vätgasinfrastruktur.I den nya avsiktsförklaringen är parternas syfte främst en introduktion av elbilar med bränsleceller och etablering av en vätgasinfrastruktur under perioden 2014–2017. – För de nordiska organisationerna är detta MoU ett betydelsefullt steg för att säkra vår region som en av de första där vätgas marknadsintroduceras som fordonsbränsle. Det är viktigt för att nå de långsiktiga nordiska målen för hållbar transport. Det kan också stötta en stark och tidig inhemsk marknad för de nordiska företagen som är verksamma inom vätgas och bränslecellsteknik, säger Mikael Sloth, ordförande i Scandinavian Hydrogen Highway Partnership.