Bilfrakt.se får ny koncernstruktur med nya affärsenheter
Den framtida organisationen i Bilfrakt.se (Bilfrakt Bothnia), med verksamhet i hela Norrland, kommer att bestå av de tre affärsenheterna Anläggning/Entreprenad, Industrilogistik och Dagligvarulogistik. De nya affärsenheterna kompletterar samt ersätter de befintliga Mark & Anläggning, Trä & Bio, Industri & Thermo samt Transbothnia AB/Specialtransporter och är ett led i omdaningen av koncernen som påbörjades under inledningen av 2012.Bilfrakt.se förstärker sitt affärsområde Anläggning/Entreprenad med en funktion för entreprenad och affärsutveckling.- Affärsområdet Anläggning/Entreprenad har de senaste åren utsatts för en förändrad omvärld med hårdare konkurrens, säger Fredrik Persson, vd och koncernchef i Bilfrakt Bothnia till Transport & Logistik iDag/Transportnet. Detta kännetecknas främst av lägre priser på marknaden, samt av leverantörer som erbjuder högt värdeinnehåll, flexibilitet och service. Konkurrenter och kunder väljer alltmer att röra sig uppåt och nedåt i värdekedjan och våra större kunder upplever större prispress i sina affärer. Vi gör detta för att skapa högsta möjliga effektivitet och nytta i alla led, det vill säga kund, åkare/entreprenör och Bilfrakt.se.Fredrik Persson framhåller att affärsområdet Anläggning/Entreprenad efter år av rejäl tillväxt nu känner av en minskad affärsvolym.- Som ett resultat av det ökar konkurrensen och prispressen ytterligare, säger han. Vi möter detta genom att skapa en funktion med namnet Entreprenad och affärsutveckling. Syftet är att öka marknads- och säljtrycket samt flytta verksamheten uppåt i värdekedjan. Därmed skapar vi möjligheter till fler uppdrag för våra delägare. Vår samlade bedömning och ambition är att göra detta i bästa samförstånd med våra kunder och uppdragsgivare. Avdelningen ska inte vara geografiskt låst till norra eller södra affärsområdet utan verkar under respektive affärsområdeschef beroende på uppdragets geografi.Fredrik Persson förklarar att han redan har inlett samtal med ett antal personer som kan vara lämpliga som affärsutvecklare.- Det är personer med mångårig erfarenhet av arbetsledande och/eller säljande befattningar i bygg-, anläggnings- och entreprenadsektorerna, säger han. Efter omorganisationen kommer verksamheten i affärsområdet Anläggning/Entreprenad att bedrivas i Bilfrakt Bothnia AB med fokus på anläggningstransporter inom hela Norrland. Omsättningen i affärsområdet, med 34 anställda och 800 fordon, uppgår till cirka 470 miljoner kronor per år.Parallellt med detta organiserar bolaget sin traditionella verksamhet inom funktionerna Transport/ballast Södra respektive Transport ballast Norra.- Syftet med detta är att öka de geografiska ansvarsområdena i norr, väst och syd, stärka utbytet mellan maskinentreprenörer och anläggningsåkare och fortsätta att utveckla försäljningsarbetet i hela anläggningssegmentet, säger Fredrik Persson. Ett resultat av detta är att prissättningen koncentreras till kontoren i Umeå och Skellefteå i syfte att frigöra tid för försäljning hos medarbetare vid Bilfrakt.se:s övriga kontor. Vi ser även över vårt sätt att agera på de olika lokala marknaderna, vilket på sikt sannolikt innebär ökad anpassning till lokala marknadsförutsättningar, bland annat avseende roll och position.En annan större förändring inom Bilfrakt.se är att Transbothnia AB, affärsområde Industri och affärsområde Trä & Bio slås samman till en gemensam affärsenhet. Affärsenheten får initialt arbetsnamnet Industrilogistik och kommer att bedrivas med fokus på Specialtransporter, Industri och Trä & Bio inom Norden och Europa. Verksamheten, med cirka 30 anställda och cirka 150 fordon, får en omsättning på 450 miljoner kronor per år.- Målsättningen med detta arbete, som redan påbörjats, är att ta vara på alla synergier som finns i verksamheten, säger Fredrik Persson. Detta i syfte att skapa en stark och effektiv logistikverksamhet färdig att både möta marknaden och att ta nya marknadsandelar.Fredrik Persson förklarar att det under genomlysningen tydligt har framgått att koncernen har haft liknande inriktningar inom flera områden.- Istället för att jobba gemensamt för att skapa koncernnytta har vi istället vid ett antal tillfällen skickat dubbla budskap till marknaden, säger han. Genom att slå samman verksamheten skapar vi en tydligare bild för våra kunder om vilka vi är, vad vi gör och vad vi vill. Därmed skaffar vi oss konkurrensfördelar genom att använda samtliga resurser tillsammans kombinerat med styrkan av flera individuella varumärken.Sammanslagningen är det första steget för Bilfrakt.se att bygga en ny affärsenhet, det vill säga en stark logistikpartner inom fjärrtransporter på industri- och specialsidan som på allvar kan möta och ta upp kampen mot de större aktörerna i Sverige.En ytterligare förändring är att affärsområde Dagligvarulogistik och NKL AB fortsätter att fördjupa samarbetet. Bakgrunden är att Bilfrakt.se hösten 2011 förvärvade en tredjedel av aktierna i NKL AB. Under sommaren 2012 har ytterligare en del av resterande aktier förvärvats vilket innebär att NKL AB i dag är ett dotterbolag till Bilfrakt Bothnia AB. Bilfrakt.se:s aktieinnehav i NKL uppgår till 73 procent. NKL har sitt säte i Östersund och är med sina 45 fordon och 90 anställda en av de större delägarna i Östersunds-baserade Reaxcer. Genom köpet av NKL har Bilfrakt.se blivit en av Sveriges ledande aktörer inom dagligvarulogistik och en av de större svenskägda aktörerna.Denna verksamhet får namnet Dagligvarulogistik.- Förutom geografiska synergier innebär förvärvet kompetensförstärkning och verksamhetssynergier och arbetet med att fortsätta fördjupa samarbetsformerna pågår för fullt inom bland annat marknad/försäljning, IT och verksamhetsstyrning, säger Fredrik Persson.Bilfrakt.se är ett av landets större transportföretag som ägs av cirka 240 åkeriägare och maskinentreprenörer. Omsättningen i koncernen uppgick 2011 till 1,4 miljarder kronor.