Green Cargo vill höja säkerheten i Karlstads industrihamn
– Visst använder vi flaggvakter och tänker inte bryta något vitesföreläggande, men vi tycker inte att det är någon bra lösning. Därför kommer vi att träffa Vänerhamn för att komma fram till en säkrare lösning, med fartdämpning eller ljud och ljussignaler, säger Green Cargos kommunikationsdirektör Mats Hollander till Transport & Logistik iDag/Transportnet.Det var efter en krock mellan en lastbil och ett tåg i Karlstads Industrihamn i våras som Arbetsmiljöverket krävde bättring på säkerhetsfronten. Verket ansåg att flaggvakter var ett fullgott alternativ, en uppfattning som Green Cargo dock inte delar:– Hade vi haft flaggvakt på plats när olyckan inträffade så hade vi haft ett dödsfall, konstaterar Mats Hollander.– På andra håll i landet har det hänt att flaggvakter har blivit påkörda av bilar och växlingar har stoppats, och där har Arbetsmiljöverket krävt andra lösningar. Vi följer de direktiv som finns, men vill ha en säkrare lösning – flaggvakter är inte en modern och tillräckligt säker lösning idag.