Transportrådet tillskriver Elmsäter-Svärd om Svaveldirektivet
På måndagen, den 29 oktober, konfirmerade EU:s högsta beslutande organ, Rådet (ministerrådet) svaveldirektivet om att sänka gränsen för sjöfartens svavelutsläpp i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen till 0,1 procent från och med 2015. Samtidigt får övriga EU fortsätta använda bränslen med svavelhalter på upp till 3,5 procent fram till 2020, och därefter 0,5 procent. Efter det att direktivet publicerats i EU:s officiella tidning gäller att medlemsländerna, inklusive Sverige, har 18 månader på sig att implementera direktivet i svensk lagstiftning.Per Bondemark och Guy Ehrling, ordförande respektive kanslichef i Näringslivets Transportråd, framhåller i skrivelsen till infrastrukturministern att de nya svavelreglerna får betydande effekter för det svenska näringslivet och det finns risk för att de även är kontraproduktiva ur miljösynpunkt. Att successivt skärpa utsläppskraven är viktigt för miljön. Problemet är att reglerna nu införs i en takt som gör att teknikutvecklingen inte hänger med. Det finns tekniklösningar, men dessa är ännu inte helt kommersiellt tillgängliga för praktisk tillämpning i sjöfarten.Näringslivets Transportråd uppmanar därför regeringen att verka för att IMO-beslutet mildras eller förskjuts i tid inom det organ där frågan ska hanteras, nämligen IMO. Detta är enligt Näringslivets Transportråd fullt möjligt och står inte i strid med EU-beslutet. Ett sätt att göra detta är att få till stånd undantag från svavelreglerna i Marpol-konventionen, istället för en ändring av det tidigare beslutet. Ett inofficiellt förslag cirkulerar från franskt håll om undantag för fartyg av typen RoRo och RoPax. Näringslivets Transportråd ställer sig positiva till möjligheten för undantag och förordar att den svenska regeringen verkar för detta. Om regeringen bedömer att det föreligger ett handlingsutrymme förordar Näringslivets Transportråd att även fartyg av typen Handysize och Panamax (Cape size) inkluderas i en IMO-inlaga om undantag utöver RoRo och RoPax.Näringslivets Transportråd frågar därför infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd om den svenska regeringen i samverkan med andra berörda länder kommer att agera för att få till stånd ett undantag från IMO-reglerna.Rådet, som på måndagen, den 29 oktober, konfirmerade svaveldirektivet, är EU:s högsta beslutande organ och den EU-institution som företräder de enskilda medlemsländernas regeringar. Rådet kallas även för ministerrådet.