Tågoperatörerna kritiserar Trafikverket
Trafikverket kommer att återuppta ett tidigare avbrutet banarbete på Västra stambanan. Det är ett tre kilometer långt spårbyte på sträckan Skövde – Töreboda som ska genomföras. Arbetet är ett led i ett större pågående arbete som handlar om att upprusta hela sträckan mellan Falköping och Laxå.Enligt Tågoperatörerna är detta felaktiv information, det handlar om 27 kilometer, alltså nästan tio gånger längre sträcka än vad Trafikverket uppger.Arbetet avbröts i augusti, av ekonomiska skäl, för att återupptas när så är möjligt. Att avbryta ett pågående arbete är olyckligt då personal, maskiner och materiel finns på plats. Trafikverket har därför varit angeläget om att hitta en snabb lösning. Nu finns ekonomiska möjligheter att genomföra spårbytet.– Vi inser förstås att det innebär stora störningar i trafiken under arbetets genomförande, och vi arbetar därför tillsammans med järnvägsföretagen för att minska störningarna så mycket som möjligt, säger Tommy Jonsson, biträdande chef på Trafikverket Samhälle.Västra stambanan mellan Stockholm och Göteborg är sliten och hårt trafikerad och Trafikverket vill genomföra arbetena för att undvika fel som måste repareras akut i vinter. Genom att rusta upp banan minskar risken för skador och tillfälliga stopp.– Vår ambition är att gå mot ett mer planerat underhåll istället för akut oplanerad felavhjälpnin. Vi beklagar de störningar som uppstår för kunder och resenärer som det korta varslet om det återupptagna arbetet på Västra stambanan medförg, säger Tommy Jonsson.Arbetet påbörjas fredag 9 november och beräknas vara avslutat den 9 december, alltså en månad senare.Christel Wiman, vd i Branschföreningen Tågoperatörerna, tycker det är djupt otillfredsställande att Trafikverkets planering blir så ryckig och kortsiktig, som bland annat beror på den årliga anslagsfinansieringen. Men den här planeringen är så nära akutstopp man kan komma och det ställer stora krav på tågoperatörernas planeringsförmåga för att minimera problemen för passagerare och varuägare.– Den bristande framförhållningen ger tågoperatörerna extra arbete och kostnader. Varumärket järnvägen får sig ännu en törn, från vårt perspektiv – helt i onödan! säger Christel Wiman.