Finland vill införa 76 tons totalvikt för lastbilsekipage
Den finska regeringens trafik- och kommunikationspolitiska ministerarbetsgrupp föreslår att de maximalt tillåtna vikterna och måtten på tunga fordon ska höjas. Avsikten med höjningen är att främja Finlands konkurrenskraft, att minska miljöutsläppen i trafiken och att sänka logistikkostnaderna. Ministerarbetsgruppen föreslår såväl permanenta som tillfälliga höjningar. Den högsta tillåtna totalvikten på en fordonskombination i det finska vägnätet ska enligt förslaget höjas från 60 ton till 76 ton. Ministerarbetsgruppen för också fram tillfälliga höjningar som avses gälla i fem år. På detta sätt sprids transportföretagens investeringar över en längre tidsperiod. Att tillåta tunga fordon som är större än i dag skulle enligt de utredningar och kalkyler som det finska kommunikationsministeriet låtit göra ge betydliga ekonomiska fördelar. Enligt det finska trafikverket skulle de föreslagna ändringarna under de första åren sänka logistikkostnaderna med cirka 60 miljoner euro per år för att därefter leda till inbesparingar på cirka 200 miljoner euro per år. I denna siffra har man räknat in de extra kostnader som den höjda fordonsmassan orsakar trafiknätet. Enligt utredningar av den finska statens tekniska forskningscentral (VTT) skulle de kostnader som utsläppen medför minska. För att de föreslagna ändringarna ska kunna genomföras krävs en ändring av den förordning som gäller tunga fordon och ett godkännande av EU-kommissionen. Målet är att ändringarna ska träda i kraft i början av nästa år.