DSV:s bulkfrakter till Frode Laursen
Juridiskt sett är det Frode Laursens dotterbolag Flensborg pr. 12 november 2012 som tar över DSV Road A/S verksamhet inom bulktransporter och bulklogistik, det vill säga det som på danska benämns som silotransport och silologistik.Johnny Holm Jensen, vd i DSV Road A/S marknadsbolag för Danmark, säger till Transport & Logistik iDag/Transportnet att DSV för ett antal år sedan förvärvade verksamheten i åkeriet Niels Larsen i Faxe och genom det förvärvet följde den här bulkverksamheten med i affären.- Vi avyttrar nu bulkverksamheten till Frode Laursen eftersom den inte passar in i DSV Road A/S ordinarie kärnverksamhet som mer är inriktad på konventionellt gods och tempererat gods, säger Johnny Holm Jensen till Transport & Logistik iDag/Transportnet.Den nu avyttrade verksamheten består av ett 15-tal dragbilar och lastbärare.Bulkverksamheten passar däremot väl in i Frode Laursen-koncernen. 2010 förvärvade Frode Laursen all verksamhet i Nielsen & Sörensen Flensborg via Frode Laursen-ägda bolaget Nielsen & Sörensen – Frode Laursen A/S (NSFL) och samtidigt fastställde koncernen en tillväxtstrategi för bolagets transport- och logistikverksamheter inom bulk och återvinning.Frode Laursen-koncernen meddelar att denna strategi nu har fullföljts och att man har genomfört betydande investeringar i ny och modern utrustning. NSFL är för närvarande inne i en mycket positiv utveckling.Förvärvet av DSV Roads bulktransport- och logistikverksamheter innebär att Frode Laursen-koncernen nu blir en av de ledande aktörerna inom detta segment, såväl i Norden som i övriga Europa. Förvärvet innebär att Frode Laursen-koncernen kan erbjuda mer kapacitet och utökad service i Norden.- Vi glädjer oss över att få samarbeta med de medarbetare och kunder som följer med i förvärvet av DSV Road A/S bulkverksamhet in i det nya bolaget som ingår i Frode Laursen-koncernen, säger Thorkil Andersen, koncernchef i Frode Laursen till Transport & Logistik iDag/Transportnet. De ökade godsvolymerna kommer på sikt att reducera tomtransporterna till gagn för miljön, samt skapa en ännu bättre konkurrenskraft. Men även om vi har god fart i utvecklingen så kommer vi inte glömma att ha närhet till våra kunder.