23948sdkhjf

E-handeln lyfter företagen

E-handeln i de nordiska länderna ökar med 15 procent per år enligt E-handelsrapporten.Och konsumenterna själva tror att de kommer handla ännu mer på nätet under 2013.

Bland våra nordiska grannar är svenska nätbutiker mycket populära. De företag som satsar på e-handel går en ljus framtid till mötes. Det visar ”E-handelsrapporten” framtagen av Bring, specialister inom post- och logistik.– Utvecklingen kommer att vara fortsatt mycket positiv – inte minst då mer än vart fjärde företag som idag inte bedriver näthandel planerar att starta det inom två år, säger Johan Holgersson, affärsutvecklingschef på Bring.I ”E-handelsrapporten”, en ny nordisk rapport från Bring som bygger på insikter från både konsumenter, företag och experter, framgår att e-handeln i Sverige har växt lavinartat det senaste decenniet. För tio år sedan var det en minoritet av svenskarna som e-handlade, idag är det fler än 8 av 10 (84 procent). Mycket pekar på att e-handeln kommer att fortsätta öka de kommande åren. Företagen satsar på området och konsumenterna är mer än villiga att utnyttja nätet för köp.E-handel satsningsområdeAv de företag i Sverige som idag inte ägnar sig åt e-handel uppger mer än vart fjärde (28 procent) att de planerar att starta e-handel inom två år. Mer än hälften (57 procent) tror dessutom att minst 10 procent av deras omsättning kommer att utgöras av e-handel inom två år. 15 procent tror att internet kommer vara deras viktigaste säljkanal i framtiden.– Fler och fler företag inser att möjligheterna att växa med e-handel – antingen som primär försäljningskanal eller som en del i en flerkanalstrategi – är stora. Möjligheten att nå en större marknad och ökad tillgänglighet gör att många företag som idag inte bedriver e-handel kommer att satsa på detta framöver, säger Johan Holgersson, affärsutvecklare på Bring.Efterfrågan blomstrarÄven efterfrågan från de svenska konsumenterna blomstrar. Rapporten visar att konsumenterna tror att de kommer att handla mer på nätet inom nästan alla varukategorier. Den största ökningen förutspås inom resor/biljetter, böcker och mode (kläder och skor).– De företag som lyckas att ge god service och ett personligt anpassat köp även på nätet, blir framtidens vinnare. Du måste kunna ge kunden en positiv upplevelse hela vägen från första kontakt på hemsidan till leverans, eventuella returer och kundvård fram till nästa köp, säger Johan Holgersson. Brings tips till företag som vill förbättra eller påbörja e-handel1. Gör det enkelt att handla.2. Utveckla sidor som är anpassade för mobiler och läsplattor.3. Erbjud kunden flera leveransalternativ.4. Erbjud kunden flera betalningssätt.5. Fokusera på köpupplevelsen och gör den personlig.6. Testa och utvärdera effekten av förändringar.7. Utnyttja datamängderna.8. Håll kunden väl informerad under köp- och leveransprocessen.9. Underlätta sökning.10. Följ upp kunden efter besök.FAKTA/E-handelsrapportenBrings e-handelsrapport analyserar e-handelsmarknaden i Sverige, Norge och Danmark. Rapporten tittar på konsumentbeteenden och trender samt hur företag förhåller sig till handel på nätet. Undersökningen bygger på en enkät bland över 1000 konsumenter i Sverige, Norge och Danmark. I varje land har också 150 företag som bedriver e-handel och 100 företag som inte bedriver handel via nätet, intervjuats. Undersökningen har genomförts av analysbyrån Ipsos. Bring har dessutom genomfört djupintervjuer med ett antal experter på respektive marknad.E-handelsrapporten består av tre delar där den första delen granskar hur konsumenter och företag förhåller sig till e-handel. Del två tittar på hur vi använder datorer, läsplattor och mobiltelefoner när vi handlar. Del tre handlar om trender i branschen och hur företagen kan förstå och vinna morgondagens e-handelskunder. Rapporten avslutas med ett antal handfasta tips till företag som vill förbättra eller påbörja e-handel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063