23948sdkhjf

Fack gillar järnvägsgranskning

Statens haverikommission har beslutat att påbörja en granskning av de olyckorna som skett inom  järnvägen den senaste tiden. SEKO välkomnar åtgärden.

Fackförbundet SEKO – som organiserar de som arbetar inom järnvägen – välkomnar att, som fackförbundet uttrycker det, de många olyckorna inom järnvägsområdet nu ska utredas av haverikommissionen.Antalet allvarliga olyckor på järnvägen har tidigare legat på en låg nivå, men under 2010 och 2011 har det varit sju arbetsrelaterade (6 banarbetare och 1 passagerare) dödsolyckor på järnvägen. Siffror från Statens haverikommission visar på fortsatt negativ utveckling under 2012 när det gäller antalet tillbud på järnvägen, och så sent som i helgen var det mycket nära att en ny dödsolycka inträffade i Småland då ett godståg körde in en grävmaskin.– Vi måste få ett slut på dessa olyckor, säkerheten på järnvägen måste garanteras. Trafikverket måste ge de olika aktörerna förutsättningar för att allt järnvägsarbete ska kunna utföras säkert. Att utföra underhållsinsatser på järnvägen måste få ta tid. Jag är övertygad om att resenärer och transportörer har överseende med detta, då alla underhållsåtgärder syftar till att höja kvaliteten och öka tillgängligheten för järnvägstrafiken, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.SEKO menar att säkerheten måste vara ett bärande krav redan i upphandlingsskedet, men att det inte alls ser ut så idag. I stället är det ofta lägsta pris som vinner.– Tar man inte, redan under upphandling, hänsyn till skydds- och säkerhetsplanering för de arbeten som ska utföras kan det få allvarliga konsekvenser. Det är inte bara en ohållbar arbetsmiljösituation för våra medlemmar, säkerhetsbristerna kommer i slutändan också att drabba transportköpare och resenärer, säger Janne Rudén.SEKO vill att Trafikverket skaffar sig större kontroll över arbetet ute i spåren genom att bland annat säkerställa att säkerhetsföreskrifterna för järnvägssäkerhet, elsäkerhet och arbetsmiljö tillämpas hos samtliga som utför arbete på järnvägen. SEKO vill också se bättre kontroller av att underentreprenörer har rätt utbildning och förutsättningar för att upprätthålla säkerheten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047