"Tyngre lastbilsekipage stärker Sveriges konkurrenskraft"
- Det finska förslaget motiveras av de fördelar som finns med tyngre, längre och effektivare fordon, säger Per Bondemark, styrelseordförande i Näringslivets Transportråd till Transport & Logistik iDag/Transportnet. Det svenska forskningsprojektet En trave till – Modulsystem för skogstransporter (ETT-projektet) har tydligt visat de fördelar som finns ur såväl kostnads- som miljösynpunkt.Per Bondemark framhåller att det nu är angeläget att den svenska regeringen initierar motsvarande åtgärder i Sverige som föreslås av den finska ministergruppen.Positivt med ETT-projektetKarolina Boholm, Transportdirektör i Skogsindustrierna, säger till Transport & Logistik iDag/Transportnet att det finska förslaget att tillåta lastbilar med totalvikt upp till 76 ton är oerhört intressant.- Genom att göra det så nyttjar de maximalt tillåtet axeltryck, säger hon till Transport & Logistik iDag/Transportnet. Detta är naturligtvis något som Sverige omedelbart bör ta efter. Dels för att det är samhällsekonomiskt lönsamt, men det är också en mycket enkel klimatåtgärd då vi skulle kunna transportera mer med färre bilar. Åtgärden har beskrivits som angelägen i Trafikverkets Kapacitetsutredning och det är enligt Fyrstegsprincipen en åtgärd som faller inom ramen för Steg 1. Alltså en viktig åtgärd som utnyttjar kapaciteten bättre utan att kräva investeringar i ny infrastruktur.Karolina Boholm framhåller att Sverige under en tid har testat tyngre lastbilskombinationer.- Inom ramen för forskningsprojektet En Trave Till har i Sverige bilar med last upp till 74 ton testats en tid, med enbart positiva resultat, säger hon. Dessa rundvirkesbilar, som vi kallar ST-bilar då de har Större Travar, har alltså konventionell längd men tillåts ha högre lastvikt och de håller sig alltså inom lagens ram vad gäller maximalt tillåtna axeltryck då bilarna har 4 + 5 axlar. ST-bilarna har i forskningsprojektet visat på resultat om 8-15 procent lägre utsläpp, 20-25 procent högre produktivitet och 8-15 procent lägre kostnader. Att Finland nu generellt tillåter dessa fordonsekipage innebär enligt Karolina Boholm och Skogsindustrierna att svensk skogsindustri får en konkurrensnackdel gentemot finsk skogsindustri. - Sverige bör därför införa motsvarande regler. Sveriges välstånd och välfärd hade inte kunnat uppstå utan en konkurrenskraftig basindustri, säger hon. Industrins förmåga att kunna hävda sig på en global marknad är avgörande för vårt lands utveckling även i framtiden. Den senaste tidens våg av varsel inom bland annat pappers- sågverksindustrin är därför en alarmklocka. Vi hoppas därför att Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd agerar i enlighet med Infrastrukturpropositionen och implementerar denna Steg 1-åtgärd för att i verkligheten tillämpa Fyrstegsprincipen och samtidigt värna den svenska skogsindustrins konkurrenskraft. Koldioxidutsläppen minskarÄven Transportindustriförbundet ser positivt på det finska initiativet. - Vi tog i debatten i somras om fordonstågs totallängd fram statistik som visade att koldioxidutsläppen skulle öka med cirka 36 procent om begränsningen om 40 ton skulle gälla framöver, som då var aktuell, istället för totalvikter om upp till 60 ton, säger Tommy Pilarp, Branschchef på Transportindustriförbundet till Transport & Logistik iDag/Transportnet. Att ökade totalvikter minskar koldioxidutsläppen menar vi är ett starkt vägande argument. Ökade totalvikter leder även till färre antal lastbilar på vägnätet då en större godsmassa kan transporteras med färre fordon. Även om ett tyngre fordon sliter mer på vägnätet än ett lättare fordon menar Transportindustriförbundet att då ökade totalvikter leder till färre fordon totalnyttan ändå blir lägre koldioxidutsläpp och mindre slitage på vägnätet. Detta då ett lägre antal tyngre lastbilar sliter mindre än ett större antal lättare lastbilar.-I sammanhanget ser Transportindustriförbundet gärna att den finska regeringen i samarbete med den svenska och danska gemensamt ansöker till EU-kommissionen om ett nordiskt undantag från EU direktivet 96/53 (som begränsar tillåten totalvikt för internationella transporter till 40 ton) med syfte att tillåta tyngre transporter inom hela norden.- Förbundet har tidigare uppmanat regeringen att ansöka om ett dylikt undantag från EU kommissionen och detta initiativ från den finska regeringen är ett utmärkt tillfälle att inleda just ett sådant förfarande, säger Tommy Pilarp. Detta undantag skulle då även inkludera och gälla Norge. Transportindustriförbundet önskar även i sammanhanget betona att de nya reglerna, för att de skall kunna vara verkningsfulla, även förutsätter att ett fordonståg i internationell trafik kan ha en totallängd på upp till 25.25 meter. Gällande EU Direktiv begränsar fordonstågets totallängd till 18.75m för fordon i internationell trafik varför en ansökan om undantag till EU kommissionen även bör inbegripa fordonstågets längd och inte bara ökade bruttovikter. EffektivitetsvinsterÄven Sveriges Åkeriföretag välkomnar det finska förslaget om höjd totalvikt för lastbilsekipage.- Det finska förslaget är mycket intressant och någonting vi bör titta på närmare på, säger Johan Lindström, vd i Sveriges Åkeriföretag till Transport & Logistik iDag/Transportnet.Vinsterna ur miljösynpunkt är stora och en effektivitet som samtidig stärker landets konkurrenskraft.Transport & Logistik iDag/Transportnet har sökt Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd för kommentarer om det finska förslaget och för kommentarer till varuägarnas och transportbranschens uppmaning att införa högre totalvikter för lastbilsekipage även i Sverige.