Delade meningar om hårdare fordonskontroller
I en färsk skrivelse till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Näringslivsdepartementet uppmuntrar Transportindustriförbundet EU-kommissionens förslag, men uppmanar regeringen att stöta på för att fordonskontroller inom EU ska ske lika ofta och på samma sätt.Enligt Transportindustriförbundet är direktivet ett steg i rätt riktning, mot bättre säkerhet på europeiska vägar. Liksom Sveriges Åkeriföretag efterlyser förbundet en harmonisering av fordonskontrollerna inom EU, men man anser att kommissionens förslag är så pass viktigt att man inte för den skull vill fördröja det.– Transportindustriförbundet ser positivt på förslag som har som syfte att göra våra vägar säkrare och vi tror att genom att utöka gällande regler om kontroller av själva fordonet till att även gälla fordonets last vi kommer att kunna få säkrare vägar. Vi ser ibland fordon som verkar ha lastats lite väl optimistiskt, så kan kontrollen utökas till att gälla just lastsäkringen är det verkligen ett steg i rätt riktning. Men det förutsätter samtidigt att kontrollerna av fordonet och dess lastsäkring genomförs lika ofta och på samma sätt inom hela EU. I annat fall riskerar direktivet inte uppnå sin verkan, säger Transportindustriförbundets branschchef och förbundsjurist Tommy Pilarp till Transport & Logistik iDag/Transportnet.Sveriges Åkeriföretag däremot vill stoppa förslaget, tills dess att EU harmoniserat reglerna om hur kontrollerna ska genomföras:– Sverige bör i dagsläget avvisa förslaget till lag om kontroll av lastsäkring. EU-kommission bör först lagstifta om att lastsäkring ska utföras enligt principerna i EN 12195-1 som är en säker nivå och som jämfört med Sveriges lastsäkringsregler innebär ca 10 procent högre krav, säger Mårten Johansson, teknikchef i Sveriges Åkeriföretag, i en kommentar.– Brist på harmonisering innebär högre transportkostnader och problem för lastbilsförare i internationell trafik med tidsspillan och risk för böter utan att säkerheten ökar.