23948sdkhjf

Första helt eldrivna distributionsbilen i Sverige

DB Schenker har nu testat den första helt eldrivna distributionsbilentillsammans med åkeriet Uppsala Godsservice och Polarbröd meddistributören Polfärskt.

Distributionsbilen har tagits fram av Volvo Group och är den del av det internationella projektet Citymove som arbetar för mer hållbara transporter och ny teknologi. Bilen, som ännu är en prototyp, har testats i skarp distribution av både tempererat och vanligt gods under drygt en vecka i Uppsala.– Vi är glada att få vara med i den här typen av projekt, det ligger helt i linje med vår globala miljöpolicy, säger Hanna Buhl, projektledare på DB Schenker.– Den är verkligen ren och tyst, varken kylaggregat eller motor för något väsen, och golvet på flaket är också gjort för inget störigt ljud ska uppstå när chauffören drar en palldragare över flaket.Tanken är att bilen ska vara så ren och tyst att den ska kunna användas i stadskärnor nattetid. Det innebär dock att den utrustats med sensorer som ger ifrån sig ljud och ljus om någon kommer nära bilen, för att ingen ska kunna missa den.– Den är helt tyst och måste varna övriga trafikanter för vad den gör. Bilen är också utrustad med ett kamerasystem som täcker 360 grader runt bilen och en skärm inne i hytten som visar vad som händer, säger Hanna Buhl.Den nya eldistributionsbilen har en totalvikt på 16 ton och kan köra 10 mil på en laddning. Batteriet, som väger 2,5 ton, laddas över natten inomhus i 12 timmar. Bilen har 15 pallplatser på flaket och en maxlast på 5 ton.Efter körningarna i Uppsala flyttas nu bilen till Frankrike för ytterligare tester. Då den ännu inte kan användas i temperaturer under 10 minusgrader, kan den inte testas i Sverige under någon längre period.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064