23948sdkhjf

Åkerier från öst tvingar CargoNet till nedläggning av Oslo - Skåne

Den 9 december var det slutkört för CargoNets intermodala järnvägslinje mellan Oslo och Malmö/Trelleborg. Orsaken är vikande volymer och intäkter till följd av att främst östeuropeiska åkerier kör trailrar både billigare och snabbare än vad det intermodala och miljövänligare alternativet kan erbjuda.CargoNet har trafikerat sträckan med två tågsätt i vardera riktningen fem dagar per vecka.

- Vi har sänt ut ett brev till våra kunder där vi informerar om att vi lägger ner vår intermodala järnvägslinje mellan Oslo och Malmö/Trelleborg, säger Bjarne I Wist, direktör med ansvar för strategi och information i CargoNet AS till Transport & Logistik iDag/Transportnet. Orsaken är vikande volymer och intäkter till följd av en allt hårdare konkurrens från främst östeuropeiska åkerier som på uppdrag av speditionsbolag och varuägare kan transportera gods billigare och snabbare än vad den intermodala trafiken kan erbjuda.Bjarne I Wist noterar att ett ökande antal speditionsbolag som tidigare skickat sina trailrar och övriga lastbärare med CargoNets intermodala järnvägslösningar på sträckan mellan Oslo och Malmö/Trelleborg i allt större utsträckning antingen anlitar dragbilsåkerier från östeuropa, eller skandinaviska åkerier med 25,25-meters modulekipage för dessa transporter.- Det är motorväg större delen av sträckan mellan Oslo och Malmö/Trelleborg, säger han. Transporttiden med lastbil på väg hela sträckan är cirka 7 timmar medan transporttiden för intermodala tågfrakter är 10 – 11 timmar för samma sträcka. Det är djupt beklagligt att en miljömässig intermodal transportlösning inte kan vara konkurrenskraftig på ett sådant här omfattande transportflöde. Bjarne I Wist framhåller att Cargo Nets nedläggning av linjen Oslo – Malmö/Trelleborg också ska ses som en signal till myndigheter och politiker om att detta bland annat är en följd av att östeuropeiska åkerier har lägre kostnadsbild än både skandinaviska åkerier och bolag som erbjuder intermodala transporter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064