Stort Maersk-uppdrag till Logent och TM Rail
Hittills har Maersk använt Intercontainer för dessa flöden. Intercontainer har i sin tur använt Södertälje Hamn som knutpunkt. Nu tar alltså Logent, Stockholm Årsta och TM Rail över dessa containerflöden.- Årsta och närheten till Stockholm är ett tungt argument för att vi valde denna lösning, säger Joakim Palm, försäljningschef hos Maersk Line.Tågtransporterna utförs av Örebrobaserade TM Rail som så sent som i augusti etablerade sin tågpendel mellan Årsta och Göteborgs Hamn. Pendeln avgår fem dagar i veckan i båda riktningarna och Maersk volymer blir ett viktigt tillskott.- Vi är oerhört stolta över att Maersk har valt att åka med oss, säger Bengt-Erik Johansson på TM Rail. Det handlar om att våga satsa och visa att det går att sköta tågtrafik på ett sätt som kunderna är vana att jobba på med till exempel biltrafik. Nu hoppas vi att fler aktörer ser fördelarna med vår trafik på sträckan.Sedan starten av Logents affärsområde Ports & Terminals har fokus inriktats på att bygga en heltäckande intermodal terminalstruktur. Satsningen har hittills resulterat i terminaletableringar i Göteborg, Stockholm, Nynäshamn, Sundsvall och Umeå. Michael Arvidsson, affärsområdeschef på Logent, tycker att nyttan är uppenbar för användarna.- Att operera flera hamn- och kombiterminaler på strategiska platser ger oss möjligheten att vara med och påverka både riktning och volym på flödena, säger han. Det ger oss också bättre förutsättningar för att tillsammans med tågoperatörerna utveckla behovsanpassade koncept och erbjudanden.