Jernhusen väljer Mertz för kombiterminaldrift i Malmö
- Vi är mycket glada över att vi lyckats attrahera ett klassiskt åkeriföretag till järnvägsbranschen, säger Micael Svensson, affärsområdeschef Gods på Jernhusen. Vi tror att Mertz kommer att bli en frisk fläkt som kan tillföra hela kombibranschen mycket kunskap och erfarenhet av transportupplägg.Avtalet mellan Mertz, Jernhusen och CargoNet har varit en trepartsaffär där en av förutsättningarna varit att terminalens funktion kan säkerställas över tiden. Genom att maskiner och personal på terminalen nu tas över av Mertz är detta i hamn och terminalavtalet löper på 5 år från årsskiftet.- Vi är mycket nöjda med förvärvet av CargoNets verksamhet i Malmö och det avtal vi nu har med Jernhusen, säger Stig Mertz, vd i Mertz Transport. Vi vill också hälsa de medarbetare vi övertar från CargoNet varmt välkomna till oss. Det blir än viktigare i framtiden för speditörer och åkerier att kunna konkurrera med rätt förutsättningar och att kunna erbjuda kunderna såväl ekonomiska som långsiktigt hållbara lösningar. Under ledning av produktionschef Karl-Johan Mertz och vice vd Thomas Jörme har företagsledningen under en lång tid förberett förändringen. Det nya samarbetet med Jernhusen är ett steg i rätt riktning.Malmö Kombiterminal är en strategisk terminal som binder samman Kontinentalbanan ut till Europa med Södra och Västra stambanan upp genom Sverige. Många utländska aktörer vill skifta enheterna innan de går vidare i Sverige och effektiva omlastningsmöjligheter i Malmö är viktig funktion för att öka andelen gods på järnväg, både för import och export. Dessutom kan terminalen genom sitt centrala läge fungera som en nod för citylogistik till och från Malmö. - Jernhusens planer för terminalens utveckling ger oss en unik möjlighet att leverera ett utmärkt serviceutbud för kunder som väljer att transportera sina enheter intermodalt till Sverige, säger Stig Mertz. Ankommande enheter från Kontinenten kan välja att fortsätta sin resa på någon av de inrikeslinjer som finns eller angöra vår crossdock. Detta öppnar också upp helt nya möjligheter för en hållbar utveckling av styckegods via intermodal trafik.