SKL: Vägtullar på broar och tunnlar är fel väg
I Vägtullsutredningens delbetänkande föreslås att broarna som ska byggas över Sundsvallsfjärden, Motalaviken och Skurusundet ska finansieras via vägtullar. Det är ett systemskifte i svensk trafikpolitik menar SKL i sitt yttrande över förslaget.– ¬Samtidigt som vi utgår från att de tre broarna ska byggas är vi mycket tveksamma till principen om att ta betalt av trafikanterna för att använda enskilda vägobjekt, säger Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting. Flera skäl talar mot vägtull för att köra på en särskild väg, bro eller tunnel. Främst för att administrationen kostar mycket, att det drabbar kommunerna på ett orättvist sätt samt att trafikanterna väljer bort den väg som är förknippad med en extra avgift trots att den normalt både är mer trafiksäker och bättre miljömässigt.Anders Knape framhåller att frågan måste utredas vidare. - Vi saknar en analys av hur stort behovet är av avgifter som kan komplettera statens skattefinansiering och kommunernas medfinansiering, säger han. Det har heller inte utretts vilka möjliga alternativ som finns till vägtullar och vi tror att det finns bättre sätt att stärka finansieringen av infrastrukturen än att införa ett system med vägtullar.Socialdemokraterna lämnade reservation. Miljöpartiet och Vänsterpartiet lämnade gemensam reservation.